Op zondag wordt er het meest gebruik gemaakt van apps en mobiele websites op smartphones en op vrijdag is het mobiel gebruik het laagst. Dit blijkt uit Europees onderzoek van Widespace. Zij onderzochten hoe mobiel internet gedurende de dag wordt gebruikt en welke verschillen er zijn tussen weekdagen. Zo worden apps en mobiele websites op smartphones het minst geraadpleegd onder werktijd en het vaakst in de vrije tijd.

Gemiddeld worden smartphones 150  keer per dag gebruikt. Het onderzoek laat significante verschillen zien in tijdstippen waarop gebruikers geïnteresseerd zijn in bepaalde onderwerpen. Zo starten mobiele gebruikers de dag met het checken van algemeen en financieel nieuws, veelal terwijl ze naar muziek luisteren. Tijdens de lunch wordt vooral het beursnieuws gescand en worden privézaken opgelost terwijl in de middag meer aandacht wordt besteed aan social media, fashion en entertainment. In de avond is het mobiel gebruik het hoogst en scoren vooral websites en apps in vrijetijdscategorieën als sport en spelletjes bovengemiddeld.

De zondagavond kent een flinke piek in het raadplegen van de weersverwachting; in de herfst lag het gebruik van weerapps op deze avond 65 procent hoger dan het gemiddelde gebruik op andere dagen van week. In de zomermaanden was er minder interesse in weerapps. En hoewel mobiel gebruik op vrijdag een dip kent, worden muziek en radio juist op deze dag het meest geconsumeerd. Op doordeweekse ochtenden hebben mobiele gebruikers vooral interesse in financieel- en businessgerelateerd nieuws. Op zaterdag en zondag in de herfstmaanden was deze interesse een stuk minder en ligt het verkeer op deze websites en apps 25 procent lager dan het gemiddelde gebruik gedurende de week.

‘Eén van de grootste voordelen van mobiele campagnes is dat advertenties gemakkelijk via de media verspreid kunnen worden op het moment dat ze het meeste effect hebben. Mobiele devices geven adverteerders de mogelijkheid om demografische en geografische data te combineren. Zo kunnen we bijvoorbeeld precies nagaan waar de ontvanger is, hoe het weer daar is en welke applicaties en websites het meest populair zijn.’

Onderzoek
Het onderzoek is gebaseerd op mobiel websiteverkeer en het gebruik van applicaties binnen het Widespace-netwerk in acht Europese landen (Finland, Noorwegen, Zweden, Frankrijk, Duitsland, Denemarken, Groot Brittannië en Nederland). De resultaten zijn verzameld in de maanden juli, augustus, september en oktober en gebaseerd op 1.850 miljoen advertentieverzoeken.

Photo: d_vdm (cc)