Uit een onderzoek van Business Insider blijkt dat er een grote verschuiving plaatsvindt in de wijze waarop wij onze social media inspanningen evalueren en meten met behulp van bekende Key Performance Indicators (KPI’s). Waar we een aantal jaren geleden nog de resultaten van onze Social Media activiteiten evalueerden met metrics als een SocialMedia ROI en de (extra)opbrengsten per gebruiker wordt nu steeds meer gekeken naar KPI’s als doelgroep bereik, customer engagement, brand awareness en met name reputatiemanagement.

Een verschuiving van een financiële sales ROI naar wat softere KPI’s die niet altijd financieel zijn uit te drukken maar wel ook rechtdoen aan dit populaire mediakanaal. Toch zo blijkt uit het onderzoek dat het zeker niet gedaan is met direct response campagnes op socialemediakanalen. Op diverse socialmedianetwerken zoals Facebook en Twitter worden ook nog zeker goede resultaten behaald met directresponse campagnes zo wordt aangegeven.

Een hoge Retun On Investment (ROI) op social media is dus zeker mogelijk.  In een eerder artikel hebben we een infographic geplaatst met 10 voorbeelden van bedrijven die met succes de directe sales en consumentenvoorkeur hebben gestimuleerd via social mediakanalen als Facebook, Twitter en Foursquare. Klik hier voor dit artikel.

Uiteindelijk kies je aan de hand van je doelstellingen, je doelgroep, het beschikbare budget en de organisatiedoelstellingen en de socialmediastrategie daarbijbehorende metrics.

Bekijk hier het trendoverzicht van KPI’s voor socialmedia.

SocialmediaKPI´s

Photo:uncalno(cc)

Bron: BusinessInsider