Een geïntegreerde marketingcampagne waarbij offline en online media perfect  op elkaar aansluiten en elkaar versterken is het orgasme van elke marketing of mediamanager. Elk kanaal benut om uiteindelijk het ultieme doel te bereiken. Extra sales en een hoger marktaandeel. In de online wereld ook wel conversies genoemd.

Om succesvol online marketing te bedrijven zijn er veel disciplines die elk een bijdrage leveren aan de conversiedistributie. Denk aan Display, Search, Email marketing, Affliate Marketing, Social Media en steeds meer Mobile Marketing.

Mobiele campagnes staan bekend om haar veelal nog aantrekkelijke CTR(Click Through Rate).  In ieder geval hoger dan campagnes op het traditionele web. Maar de vraag is of het ook om kwalitatieve clicks gaat en uiteindelijk leidt tot conversies.

Uit een recent onderzoek van het Mobile Analytics bedrijf Amethon dat de resultaten naar buiten heeft gebracht van het verkeer van meer dan 100 mobiele reclame websites (microsites/landingspagina’s die bestaan enkel en alleen naar aanleiding voor een specifieke reclamecampagne)komt het volgende naar voren:

– De gemiddelde consument bekijkt 1,53 pagina’s bij een bezoek aan een mobiele advertentie website. Daarbij doet slechts 33% meer dan 1 pagina. Campagnes die het beste scoren zijn filmcampagnes (1,63 en 21% bereik) en campagnes voor alcoholmerken. In dit laatste geval haakte veel mensen af gezien het aanzienlijk lager aantal gemiddelde pageviews bij de leeftijdscontrole pagina.

– De beste scorende mirco sites realiseren 3 pageviews per bezoek.

– Content downloads zoals wallpaper en branded video zorgen niet voor hoger engagement dan overige campagnes

James Cleary CFO van Amethon geeft naar aanleiding van het onderzoek het volgende aan:

“We believe that in order to leverage the potential of mobile advertising, brands and their providers can gain much from understanding behaviour once a consumer lands on the microsite. This helps them focus on tangible campaign goals like competitions entry, content download and viewing key pages, rather than only click-throughs. The key differences between Mobile Analytics and traditional web analytics solutions include optimised measurement of mobile web activity, ability to track inbound campaign sources such as SMS and banner ads, and measure key conversion events such as a ringtone or video downloads.”

Met andere woorden, door te weten welk gedrag op de mircosite plaatsvindt is optimaliseren van de campagne mogelijk en kijk je verder dan CTR’s alleen. Hiervoor is wel de juiste software vereist.

Ook uit dit onderzoek blijkt weer dat de meeste mobiele gebruikers kort (maar wel vaak) de tijd hebben informatie te snacken. Lange informatie downloads en obstakels die je deze tijd niet gunnen werken het succes van een mobiele campagne tegen. Stel je hierbij voor dat je als mobiele gebruiker slechts een kleine minuut hebt om informatie te vergaren en je komt op een microsite waarop je eerst je gegevens moet invullen of een leeftijdscontrole pagina tegenkomt alvorens verder te kunnen dit het succes van de campagne niet bevorderd. Hetzelfde geldt voor de inhoud van downloads en whitepapers. Deze kosten tijd. En niet alleen dat, ook hebben een groot aantal mobiele gebruikers nog geen onbeperkt datalimiet en zijn op hun hoede voor extra kosten van mobiel datagebruik.

Photo: alanant (cc)