Als we het hebben over iBeacon technologie hebben we het vaak over de retail. Vanaf nu is het ook mogelijk om iBeacon technologie in te zetten op evenementen.  Het Rotterdamse bedrijf Invitado Visitor Management past deze nieuwe iBeacon technologie op evenementen toe. iBeacons zijn in eerste instantie vooral bedacht voor toepassingen in de retail en bruikbaar wanneer men actief gebruik maakt van een app. Door het zend-algoritme van de iBeacons aan te passen zijn ze nu ook geschikt om op grote schaal bij evenementen te gaan gebruiken. Zo is het mogelijk om tijdens evenementen alle app-gebruikers te bereiken zónder dat ze actief met de app bezig zijn.

Iedere iBeacon zendt een uniek Bluetooth-signaal uit. Dit signaal wordt door de app opgepikt wanneer de mobiele telefoon bij een iBeacon in de buurt komt. Hierdoor kan de app bepalen waar de app zich bevindt ten opzichte van de iBeacons.

 

Eerste businesscase tijdens event15

Tijdens dé vakbeurs event15 in april in de Utrechtse Jaarbeurs heeft Invitado het gebruik van de iBeacon al getest. Door het op grote schaal toepassen van deze techniek, in combinatie met het grote aantal bezoekers, was dit een geweldige test. Op basis van de ervaring tijdens deze beurs is de technologie verder verbeterd.

Narrowcasting 2.0

De event app van het Rotterdamse bedrijf kan gekoppeld worden aan de toegangsregistratie. Michiel Droog van Invitado: “Bij binnenkomst ontvangen bezoekers een sms met een downloadlink en inlogcode voor de app. Zo worden bezoekers gemotiveerd om de app te downloaden. Door de koppeling met de voorregistratie, kunnen we direct een uitgebreid bezoekersprofiel aanmaken voor de app-gebruiker.”

Bedrijven op de beurs geven vooraf aan welk type bezoekers geïnteresseerd is in hun producten. Komt een bezoeker in de buurt van een bedrijf dat op basis van zijn bezoekersprofiel interessant is, dan krijg hij direct een push-notificatie met meer informatie. Zélfs als de bezoeker niet actief met de app bezig is.

De technologie kan zo de praktijk in

Invitado start vanaf september met het commercieel inzetten van iBeacon technologie. Zo zal er in september tijdens een evenement in de Ziggo Dome met iBeacons gewerkt worden om bezoekers te verrassen en content op maat aan te bieden. Michiel Droog: “In de komende maanden zal er met diverse opdrachtgevers gezocht worden naar creatieve toepassingen. Aangezien er ook op facilitair gebied veel winst te behalen valt, zijn we momenteel tevens in gesprek met enkele eventlocaties in Nederland en België.”

photo:jnxyz(cc)