Na 2018 wordt er wereldwijd meer geld uitgegeven aan internetreclame dan aan reclame op tv. In 2009 werd er door adverteerders nog twee keer zoveel gespendeerd aan tv-reclame in vergelijking met reclame op internet. In 2018 loopt de wereldwijde bestedingen aan internetreclame met 194,5 miljard US dollar nog maar 20 miljard US dollar achter op tv-reclame. De verwachting is daarom dat ná 2018 de bordjes zullen worden omgehangen. Dit blijkt uit de PwC Global Entertainment & Media Outlook 2014-2018.

De toenemende internetdichtheid is het belangrijkste fundament voor de groei van internetreclame. Ennél van Eeden, mediaspecialist bij PwC: “In 2018 heeft meer dan de helft van de wereldbevolking (55 procent) toegang tot mobiel internet op smartphones en tablets. Omdat consumenten steeds meer 24/7 online kunnen en willen zijn, volgen de reclamebudgetten vanzelf.” Van Eeden wijst vooral op de groei van mobiele, digitale advertenties. “Jaarlijks groeit het advertentiebudget voor mobiele apparaten met meer dan twintig procent. Vooral bestedingen aan videoreclame, denk aan YouTube, groeien het hardst binnen deze categorie.”

Er is ook goed nieuws voor de digitale consumentenbestedingen. Volgens de Global Entertainment & Media Outlook van PwC groeit de komende 5 jaar het streamen van films en muziek het snelst met bijna 30 procent (films) respectievelijk 13 procent (muziek) per jaar. Daarmee streeft de uitgave aan digitale muziek de fysieke markt voorgoed voorbij in 2014. Voor films ligt dit kantelpunt nog iets verder weg, namelijk 2018. “Meer keuze en betere kwaliteit. Dat zijn de meest belangrijke factoren om de groei van streaming van zowel film als muziek te waarborgen”, aldus van Eeden.

“De groeiende middenklasse, wereldwijd gezien, geeft steeds meer uit aan online entertainment en media. Toch ligt de sleutel voor succes bij internationale spelers bij samenwerking met lokale partners. Mondiaal gezien is de groeiende middenklasse een trend, maar de kansen liggen op lokaal niveau. Op dat niveau kunnen klanten het beste worden bediend middels prijsdifferentiatie en nieuwe platforms.”

Bron: PWC – Global entertainment and media outlook 2014-2018

Photo: skohlmann (cc)