Influencer marketing is hot. En influencers zijn allesbepalend waarom consumenten uiteindelijk beslissen net dat truitje te kopen, of die mooie jas, of mobiele telefoon.

Wat is een influencer eigenlijk? Een influencer is een persoon die op wat voor wijze invloed heeft op onze emoties en mening over bijvoorbeeld een product of dienst. Dat kan zover gaan dat het een bepaald gedrag veroorzaakt. En dat is uiteraard wat merken en adverteerders graag willen. Toch kunnen deze merken ook weer te afhankelijk worden van deze influencers.

Influencers kunnen merkambassadeurs zijn, maar het net zo goed kan het iemand zijn met een bepaalde autoriteit , bereik of imend die  ook nog eens een specifieke doelgroep kan bereiken. Ook vrienden en kennissen kunnen behoren tot influencers wanneer ze je beinvloeden over een merk door er iets van te vinden.

Op basis van 4 factoren nemen consumenten aankoopbeslissingen:

  • Wat vrienden delen (81%)
  • Online reviews (77%)
  • Een lage prijs (38%)
  • Vergelijken van de prijs met je mobiel (35%)

influencer marketing