KPN en Tele2 zijn de winnaars in het eerste kwartaal van 2016 in de Nederlandse markt van mobiele diensten. Zo blijkt uit het meest  recente kwartaalrapport Dutch Mobile Operators van Telecompaper.

De Nederlandse markt voor mobiele diensten is in het eerste kwartaal van 2016 met 3 procent jaar-op-jaar gekrompen naar 1,11 miljard euro. In vergelijking met het vierde kwartaal van 2015 bedroeg de omzetdaling 2,9 procent.  De vier mobiele-netwerkoperators bleven last hebben van prijsdruk door sterke concurrentie en zagen de buiten-de-bundel-omzet dalen. Vodafone en T-Mobile verloren omzet en marktaandeel, KPN groeide juist. Tele2 wist eveneens te groeien, maar blijft de kleinste speler.

Van de vier mobiele-netwerkoperators (MNO’s) wist KPN met een groei van de kwartaalomzet met 2,3 procent jaar-op-jaar de beste prestaties te leveren. De marktleider breidde zijn marktaandeel uit naar 42,4 procent. T-Mobile en Vodafone zagen allebei hun omzet dalen in vergelijking met het eerste kwartaal van 2015. Bij T-Mobile bedroeg de daling 9,4 procent. Het marktaandeel kwam uit op 21,2 procent. Vodafone’s omzet daalde met 5,8 procent. Deze kwam uit op een marktaandeel van 33,1 procent. Nieuwkomer Tele2 wist zijn marktaandeel uit te breiden naar 3,3 procent.

Afname krimp
Het eerste kwartaal is over het algemeen zwakker dan het voorgaande vierde kwartaal. Op jaarbasis is echter te zien dat de krimp van de mobiele markt in de laatste kwartalen minder sterk is. De sterke groei in vraag naar datadiensten gecombineerd met een toenemende focus van de MNO’s op het aanbieden van postpaid-bundels met data helpt in het stabiliseren van de markt. Toenemende concurrentie, prijsdruk en een dalende omzet van consumenten die buiten de bundel gaan, blijven de mobiele dienstenmarkt echter negatief beïnvloeden.

De Nederlandse mobiele dienstenmarkt – MNO’s en MVNO’s samen – telde eind eerste kwartaal van dit jaar in totaal 19,9 miljoen simkaarten (exclusief M2M). Dat is een licht groei van 0,3 procent in vergelijking met het eerste kwartaal van 2015. De groei kwam volledig voor rekening van postpaid (abonnementen), aangezien het prepaidsegment daalde naar een aandeel van 30,5 procent van de totale markt.

Mobiele markt zakt naar 4,7 mld euro in 2020
Uitgaand van de resultaten in het eerste kwartaal van 2016 en de huidige marktomstandigheden, heeft Telecompaper zijn vijfjarige verwachting voor de Nederlandse mobiele sector aangepast. Voor 2016 wordt een omzetdaling in mobiele diensten van circa 2 procent naar 4,9 miljard euro verwacht, Voor de periode 2015-2020 verwacht Telecompaper dat de markt een negatieve gemiddelde jaarlijkse groei van circa 0,9 procent zal realiseren, om in 2020 op circa 4,7 miljard euro uit te komen.

De marktvoorspelling is gebaseerd op de verwachting dat de concurrentie blijft toenemen en dat de groei in data-omzet niet genoeg is om te compenseren voor de daling in omzet uit spraak- en sms-diensten. Andere negatieve factoren zijn regulering, transparantie van telefoniekosten, het bundelen van mobiele met vaste diensten (multi-play) en het toenemend gebruik van OTT (over-the-top) diensten buiten operators om.

bron:Telecompaper