Location based targeting. Targeting waarbij een advertentie uiting wordt getoond op de mobiel wanneer de gebruiker zich in een specifieke regio, plaats, adres of postcode bevindt. De heilige graal en het summum van targeting via web en mobiel?

Volgens veel retailers wel. Want wat is er mooier dan de juiste doelgroep op de juiste plek en tijdstip een ideale (coupon)uiting voor te schotelen waarmee hij direct naar de dichtstbijzijnde store rent? Succes verzekerd toch? Onlangs zagen we in de NU app al voorbeelden van dergelijkse location based targeting voorbij komen voor Belcompany en Subway. Onderzoeksbureau MeMo2 voert momenteel onderzoek uit naar de effectiviteit van deze campagne. Hopelijk worden de resultaten gedeeld.

Uit een rapport van BI Intelligence gebaseerd op location-based mobile marketing technieken zijn interessante bevindingen naar voren gekomen op basis van click-through rates.

Een overzicht van de meest effectieve location based targeting strategieën:

De hoogste CTR (Click Through Rate) van 1% in het onderzoek wordt behaald door ‘Geo Aware’ advertentieuitingen.

Geo Aware; Dit zijn gepersonaliseerde advertenties op basis van locatie gegevens. Stel een gebruiker is dicht bij een autodealer, dan kan deze worden aangespoord tot het maken van een proefrit of aankoop.  Is deze verder van de dealerlocatie verwijderd dan is een advertentie uiting met een andere boodschap meer op zijn plaats. De hoogste CTR in het onderzoek wordt door Geo Aware uitingen gerealiseerd. Onderstaand de uitingen van Belcompany en Subway die we onlangs in deze categorie tegen kwamen. De inhoud van de uiting bij deze advertentie wijzigt op basis van de afstand tot de winkels. In geval van Subway krijgen bezoekers die zich relatief dichtbij een vestiging bevinden de route en de Sub of the Day van de betreffende vestiging voorgeschoteld om mensen direct de winkel in te lokken. Mensen die zich op een grotere afstand bevinden krijgen een uiting die zich meer richt op het creëren van awareness voor de aanwezigheid van de Subway store.

location based

‘Geo Fenced Ads’; Dit zijn advertenties die zich richten op alle gebruikers binnen een vooraf ingestelde straal van een bedrijf met dezelfde reclameboodschap.  De CTR van deze uitingen waren gemiddeld 0,92%.

‘Designated Market Area’; zijn stad of postcode gerichte locatie targeting campagnes. Deze vormen van targeting leveren gemiddeld een CTR van tussen de 0,74-0,89 op .

‘Audience Location Based Targeting’; Locatietargeting kan worden gecombineerd met anonieme gegevens over demografie, aankoopintentie of andere gedragsgegevens. Opvallend genoeg leverde deze vorm van targeting qua ctr het minst op, zo rond de 0,68%. Het is raden naar de reden waarom dit zo is. Was de data al verouderd? Worden de uitingen te privacy gevoelig of liggen er andere redenen ten grondslag?

Locationbasedtargeting

Bron: Business Insider, BI Intelligence Full Report.

Photo: criminalintent (cc)