Ruim de helft van de marketeers (54%) zal in 2014 meer gaan investeren in hun marketingstrategie. Ook het budget voor dialoogmarketing kent bij 65% van de organisaties een stijgende lijn in 2014. Waarbij 71% van de organisaties dit jaar vooral meer gaat investeren in social marketing (in vergelijking met 2013). Dit zijn enkele resultaten uit de ‘DM Barometer Special: De marketeer in 2014’ die in het teken staat van de verwachtingen voor het vakgebied dialoogmarketing in 2014. Het onderzoeksrapport is een vervolg op eerdere edities (2010, 2011 en 2013), waardoor mogelijke trends en ontwikkelingen inzichtelijk worden gemaakt. De DM Barometer is een initiatief van DDMA, NIMA, Online Marketing Group en Tijdschrift voor Marketing.

De focus van de marketeer in 2014
De DM Barometer geeft een goed beeld van hoe de marketeer het nieuwe jaar in gaat. Dat ruim de helft van de marketeers 2014 investerend ingaat is niet zo gek, gezien 63% van de ondervraagden aangeeft dat zij in 2014 een nieuwe koers gaat varen. Waarbij maximaal op dialoog (50%) wordt ingezet met daarin een focus op online marketing (65%). Verder kiest 48% voor permission based, en is men verdeeld bij de keuze tussen loyalty/behoud of acquisitie/werving (33% en 31%).

marketinginvesteringen2

Meer budget voor dialoogmarketing
Een positieve waarneming uit het onderzoeksrapport is vooral dat het budget voor dialoogmarketing bij de meeste organisaties een stijgende lijn kent in 2014. Aan de marketeer is gevraagd hoe, binnen de organisatie, het verloop is van dit budget van het jaar 2012 naar 2014 toe. Van 2012 naar 2013 kent 58% van de organisaties een stijging in het budget (bij 12% is het budget met meer dan 25% gestegen). Van 2013 naar 2014 geldt dit zelfs voor 65% van de organisaties. Bij de andere organisaties blijft het budget voor dialoogmarketing vooral gelijk. De organisaties die een dalend budget kennen, is in deze jaren gemiddeld slechts 11%.

Budget ten opzichte van focuspunten
Aan de marketeers is ook gevraagd in welke marketingkanalen er in 2014 meer of juist minder zal worden geïnvesteerd. Bijgaande grafiek laat een positief beeld zien voor 2014; in de meeste marketingkanalen wordt dit jaar meer geïnvesteerd. 71% van de organisaties gaat dit jaar meer in social marketing investeren (in vergelijking met 2013). De kanalen mobile marketing en e-mailmarketing volgen met respectievelijk 66% en 64%. Telemarketing en direct mail zijn de kanalen waar de meeste organisaties minder in gaan investeren (respectievelijk 37% en 31%).

Marketinginvesteringen

Henry Meijdam, voorzitter DDMA, zei het al even tijdens de DDMA Nieuwsjaarsborrel op 9 januari jongstleden: “Je ziet en voelt dat de mensen denken: zijn we door de crisis heen? Gaan we weer een nieuwe weg in en dat het antwoord eigenlijk is: Ja, we zijn er doorheen en we pakken de weg omhoog weer met elkaar.” De bovengenoemde resultaten bevestigen dit.

Andere opvallende cijfers en stellingen
In de DM Barometer zijn ook een aantal stellingen aan de marketeer voorgelegd:

  • [list style=”circle”][list_item]De marketeers zijn verdeeld bij de stelling: online marketing levert meer op dan traditionele marketing. 50% is het eens en 50% is het oneens.[/list_item][list_item]54% van de marketeers vindt niet dat sociale media de mensen meer kanalentrouw (voorkeur voor sociale media boven andere kanalen) maakt dan merkentrouw.[/list_item][list_item]79% van de marketeers vindt dat we het moeten hebben over service en niet (meer) over sales.[/list_item][list_item]Volgens 82% van de marketeers is direct mail nog steeds een effectief marketingkanaal. [/list_item][/list]

Het volledige rapport is te downloaden via de DDMA Kennisbank

Photo: vernieman (cc)