Al lange tijd wordt er geroepen dat mobiel nu echt gaat doorbreken. Door de introductie van Enhanced Campaigns verwacht Google meer te gaan profiteren van de explosieve groei van mobiel internet. Eén van de grootste uitdagingen waar adverteerders en kleinere bedrijven in het bijzonder tegenaan lopen is het hebben van een passende website.

[quote]Deze gastbijdrage is geschreven door Dennis Pettinga van Daar Online Media[/quote]

De meeste bedrijven in het MKB hebben al de grootste moeite gehad om een goede website of webshop voor de desktop of laptop te ontwikkelen. En nog steeds heeft ongeveer een kwart van de kleinere bedrijven helemaal geen website, laat staan een mobiel geoptimaliseerde website. Wanneer je je realiseert dat eind oktober 2012 van de top 200 merken in Nederland maar liefst 80% nog geen mobiele website had, dan zullen slechts weinig bedrijven in het MKB een website voor de smartphones geoptimaliseerd hebben. Geen passende website betekent doorgaans een zeer beperkt resultaat op deze campagnes.

Toch biedt mobiel adverteren mogelijkheden voor het MKB. Dankzij de Click2call technologie, wat zowel via Google Adwords, het Google Display Netwerk, als via andere display advertentiekanalen mogelijk is, hoeven potentiële klanten niet meer doorgeleid worden naar een website. Deze service is niet alleen ideaal voor taxibedrijven of bestelservices, mensen kunnen ook vragen hebben over producten of services, waardoor click2call voor heel veel bedrijven interessant is.

taxi

Een andere mogelijkheid om potentiële klanten te bereiken, zonder ze naar de website te leiden, is het gebruikmaken van locatie-extenties. Locatie-extensies kunnen het adres en de kaart weergeven, maar op de mobiele telefoon kan de routebeschrijving direct geladen worden. Door de navigatiemogelijkheden op vrijwel elke smartphone kan men hiermee direct naar de gewenste locatie navigeren.

Een recent voorbeeld waarbij beide mogelijkheden gebruikt werden. Ik had problemen met de auto en moest een onderdeel vervangen. Dit kon ik wel zelf doen, maar had niet het benodigde materiaal op zak. Zoekend naar een mogelijke leverancier in de buurt, belde ik het bedrijf of ze het op voorraad hadden, waarna ik me vervolgens via de navigatie naar het magazijn liet rijden en de nodige onderdelen kocht. Binnen 30 minuten was mijn auto weer gerepareerd.

Photo: in_rainbows69 (cc)