Overstappen van zorgverzekering per 2015 was weer populair in Nederland, zo blijkt uit de Zanox Overstapbarometer voor zorgverzekeringen. Binnen het advertentienetwerk van Zanox is 12 procent meer consumenten overgestapt van zorgverzekeraar dan vorig jaar. Deze cijfers worden bevestigd door informatiecentrum Vektis, dat meldde dat voorlopig bijna 1,1 miljoen consumenten zijn veranderd van zorgverzekeraar. 16 procent daarvan koos ervoor om de overstap via een smartphone of tablet te regelen wat neer komt op circa 176.000 consumenten. De laatste drie dagen waren volgens de Overstapbarometer het meest populair om over te stappen. Maar liefst 37 procent stapte in die periode over.

Mobiel noemt toe in populariteit

Een ander opvallend feit is dat consumenten in 2014 gemiddeld 16 procent van de overstappen op een tablet of een smartphone regelden tegen 12 procent in 2013. Dat zijn 56.000 meer overstappers dan in 2013. De stijging van het aantal transacties dat op een tablet of smartphone wordt voltooid, gaat ten koste van het aantal consumenten dat de overstap normaliter via een pc of telefonisch regelt.

Mirte Huinink, de expert voor zorgverzekeringen bij advertentienetwerk Zanox, verwacht dat steeds meer mensen een mobiel apparaat gebruiken om een nieuwe zorgverzekering af te sluiten. “De consument wil zich altijd en overal kunnen oriënteren op de verschillende zorgverzekeringen en hij wil meteen in actie kunnen komen. Ik verwacht dan ook dat steeds meer vergelijkers hun websites mobiel- en tabletvriendelijk gaan maken.” Een andere trend die Huinink constateert, is dat steeds meer consumenten tot het laatste moment wachten met overstappen. “In 2012 waren de laatste drie dagen goed voor 23 procent van het totale aantal overstappen. Dat steeg naar 33 procent in 2013. Het afgelopen jaar werd maar liefst 37 procent van alle zorgverzekeringen in ons netwerk in de laatste drie dagen afgesloten.”

Online versus traditioneel

Uit de Zanox Overstapbarometer is op te maken dat sommige zorgverzekaars populairder zijn bij ‘mobiele’ overstappers. Zo is bij online zorglabels als Bewuzt, Ditzo en ZEKUR het mobiele aandeel groter dan bij de meer traditionele zorglabels. Zorgverzekeraar Bewuzt is koploper, eenvijfde van de consumenten die er een verzekering afsloot, regelde dat op zijn tablet of smartphone. iPhones en iPads werden hierbij het meest gebruikt (13 procent).

Een opmerkelijke feit is dat bij de zorgverzekeraars ZEKUR en OHRA het aandeel van Android-besturingssystemen relatief groot is. Bij de meeste zorgverzekeraars gebruikt 3 tot 4 procent van de consumenten een Android-apparaat om zijn overstap te regelen. Bij ZEKUR en OHRA is dit aandeel het tweevoudige.

Specialisme

Officieel kunnen consumenten nog tot 1 februari 2015 van zorgverzekeraar wisselen, maar het grootste aantal overstappen is al geregeld. Consumenten dienden namelijk vóór 31 december hun oude zorgverzekering te hebben opgezegd. De stijging van het aantal overstappers van 12 procent die Zanox constateert, is hoger dan die in de markt en te danken aan de groei van het advertentienetwerk en het specialisme van Zanox op het gebied van zorgverzekeringen. Bijna alle grote zorgverzekeraars zijn Zanox-klant en veel zorginformatie- en vergelijkingssites zijn partner.

photo:albertodoval(cc)