Nederlandse consumenten hebben gezamenlijk tijdens Black Friday, Cyber Monday en rond Sinterklaas voor bijna 370 miljoen euro uitgegeven aan online aankopen. Mobiele devices worden steeds vaker gebruikt in de zoektocht naar geschikte cadeautjes voor de feestdagen. Dit blijkt uit de Adobe Digital Index, een onderzoek naar het shopgedrag van consumenten tijdens Black Friday, Cyber Monday en de dagen rondom Sinterklaas. Daarnaast bleek uit het onderzoek dat consumenten vaker hun geschenk online bestellen.

Dit is een trend die in veel Europese landen, evenals Australië zichtbaar is. Met name in het Verenigd Koninkrijk blijkt online bestellen populairder te worden; gemiddeld werd er 22 procent meer online besteld dan vorig jaar. In Denemarken werd er op Black Friday maar liefst 44 procent meer besteld dan in 2014.

Smartphones en tablets worden bepalender in customer journey
Smartphones  en tablets spelen een belangrijke rol binnen het aankoopproces van consumenten. Van alle bezoeken aan webwinkels, kwam dagelijks gemiddeld 21 procent van het verkeer vanaf een smartphone en 19 procent via tablets. Zoals Adobe voorspelde in eerder onderzoek, nemen mobiele devices dus een aanzienlijk deel van het online verkeer voor hun rekening.

Het aandeel van mobiele devices in de totale online omzet blijft echter achter. Aankopen via smartphones zijn gemiddeld verantwoordelijk voor vijf procent van de totale online omzet en tablets gemiddeld elf procent. Dit is te verklaren doordat consumenten eerder kleine aankopen via mobiele devices doen en grotere aankopen via de desktop. Daarnaast voorspelde Adobe al het belang van productreviews tijdens het aankoopproces van de consument. Mobiele devices bieden ook bij offline aankopen toegang tot deze informatie. Met een smartphone is het eenvoudig en snel op te zoeken waar het product tegen de beste prijs wordt aangeboden en wat gebruikers van het product vinden.

Online uitgaven
In Nederland werd er op Black Friday en Cyber Monday bij elkaar ruim 211 miljoen euro online gespendeerd. Black Friday en Cyber Monday zijn traditioneel gezien twee dagen waarop retailers stunten met de prijzen van hun producten. Opvallend is dat er op Cyber Monday in 2015 twee procent minder online werd uitgegeven ten opzichte van 2014. Tot nu toe is 7 december in Nederland de succesvolste dag geweest qua online bestedingen, op die dag werd er in totaal ruim 157 miljoen euro gespendeerd.

“De resultaten tonen aan dat een mobiele optimalisatie van webwinkels en websites steeds belangrijker wordt voor retailers. Nu mobiele devices steeds meer impact hebben op de customer journey, doen retailers er goed aan te investeren in hun mobiele strategie zodat zij hier maximaal van profiteren”, aldus Marco Disseldorp, Marketing Manager bij Adobe.

Aanvullende resultaten voor Nederland:

Op Black Friday werd er voor 4,3 miljoen euro via smartphones aan aankopen uitgegeven, voor tablets was dit 12,3 miljoen euro.

Op Cyber Monday werd er via smartphones voor 7,2 miljoen euro aan aankopen gedaan en via tablets voor 10,4 miljoen euro.

Op maandag 7 december werd er per internetgebruiker het meeste geld uitgegeven; € 9,90 per consument. Dit is meer dan op Black Friday (€6,29) en Cyber Monday (€7,01).