Digitale advertentiemarkt groeit met dubbele cijfers naar 1,4 miljard euro. De totale digitale advertentiemarkt in Nederland is in 2014 met 11,3% gegroeid ten opzichte van 2013 en laat daarmee voor het eerst sinds 2011 weer een double digit groei zien. De totale omzet binnen deze sector was in 2014 bijna 1,4 miljard euro. Video advertising groeide het hardst met maar liefst 30%. Dit blijkt uit de Online Ad Spend Study die Deloitte uitvoerde in opdracht van IAB Nederland, de brancheorganisatie voor digitale marketing.

“Terwijl vorig jaar de groei in display advertising voornamelijk toe te schrijven was aan de grote internationale partijen, hebben de lokale uitgevers het dit jaar ook goed gedaan. De grote internationale spelers namen weliswaar weer een iets groter deel van de markt, maar de verschillen in groei tussen lokale en internationale partijen waren niet zo verontrustend als vorig jaar,” aldus Roel van Rijsewijk van Deloitte.

Mobile advertising
Ook mobile advertising breekt nu door in Nederland met een groei van maar liefst 82%, waarbij de groei vooral aan het einde van het jaar sterk toenam. Adverteerders kozen binnen mobiel adverteren voornamelijk voor het adverteren in een app. Joris van Heukelom, voorzitter van IAB Nederland: “De brede acceptatie van mobiel als advertentiemedium is het begin van acceptatie van de mobiel als marketinginstrument. Dit geeft de komende jaren enorme verdere groeimogelijkheden en zal de digitale en fysieke vormen van marketing, zoals bijvoorbeeld in retail dichter bij elkaar brengen.”

Programmatic Trading
Via Programmatic Trading kunnen internetuitgevers via technologieplatformen met grote groepen adverteerders handelen. Deze vorm van verhandelen, veelal volledig geautomatiseerd door computeralgoritmes, groeide in 2014 wederom met bijna 40%. Naast de standaard banners worden ook andere formaten zoals video en interruptive al via deze manier verhandeld. De verwachting is dat deze groei door blijft zetten aangezien in de toekomst ook reclame via andere mediumtypen zoals radio en TV steeds meer geautomatiseerd verhandeld zal gaan worden.

Online advertising in 2015
Door het toenemen van het consumentenvertrouwen in 2015 en de verschuiving van TV budgetten naar digital, voorspelt Deloitte dat de online advertentiemarkt ook de komende jaren verder zal groeien. Voor volgend jaar wordt een groei voorspeld van 8,4%.

Bron: IAB