Niet alleen de smartphone en tablet penetratie stijgt nog steeds flink maar ook de tijd die we aan deze devices besteden heeft nu de desktop overstegen kijkend naar retail. Binnen deze categorie waarin consumenten frequent in contact komen met retail content en ads op hun mobiele apparaten wordt 51% van de tijd via mobiel besteed. Een groei van maar liefst 385% ten opzichte van 2010.

Duidelijk is dat de mobiel in alle stadia van de sales funnel door consumenten ingezet wordt. Consumenten schromen er niet voor om op de winkel vloer met de mobiel in de hand even te checken of het product elders niet goedkoper te vinden is. Het verschil tussen mannen en vrouwen is hierbij op een aantal vlakken vrij groot. Zo sturen vrouwen vaker een bericht of foto van een product naar familie of vrienden in vergelijking tot mannen vanaf de winkelvloer. Mannen daarentegen vergelijken vaker de prijs van het product in de winkel (55% tegenover 34%). Ook zoeken mannen vaker naar de product features en scannen de barcode van een product op de winkelvloer. Zoeken naar coupons doen we dan weer vrijwel gelijk.

in store

Opvallend is dat in de top 4 factoren die aankopen via een smartphone beïnvloeden drie prijs gerelateerde kenmerken en twee sociale factoren te vinden zijn. Prijs blijft de belangrijkste beïnvloeder gevolgd door reviews van anderen, mobile coupons, expert reviews. De invloed van vrienden of andere consumenten is dus hoger dan de review van een expert.

Bron: MillennialMedia

Photo: intelfreepress (cc)