Marketingafdelingen zijn onvoldoende toegespitst op de kansen die data biedt. Oorzaken? De huidige technische infrastructuur en de talent gap. Marketingafdelingen snakken naar data minded marketeers die data kunnen omzetten naar informatie en de juiste vragen weten te stellen. Dit blijkt uit de ‘DM Barometer – De marketeer in 2015’, een initiatief van DDMA, Online Marketing Group en Tijdschrift voor Marketing.

Mobile first’ strategie gaat ‘web first’ voorbij 

De marketinginvesteringen kennen een stijging in de kanalen die veel data genereren zoals mobile, e-mail, social, search en online display. De investering in mobile steekt hier met kop en schouders bovenuit. 75% van de marketeers investeert hier in 2015 meer in dan vorig jaar. 38% van de marketeers heeft een voorkeur voor een ‘mobile first’ strategie. De ‘DM Barometer – De Mobile Update‘ liet eerder al een groei zien, maar nu stijgt de voorkeur voor een mobile first strategie voor het eerst boven die voor een web first strategie uit.

Data wint van onderbuik 
De marketeer in 2015 vertrouwt niet meer op zijn intuïtie. 58% van de marketeers handelt op basis van data ten opzichte van 15% op intuïtie. 76% van de marketeers vindt fact based marketing dan ook een trending topic voor 2015. Toch geeft 50% van de marketeers aan dat hij nog te weinig (goede) data tot zijn beschikking heeft om marketingcampagnes optimaal in te kunnen zetten.
Marketingafdeling anno 2015 
77% van de marketeers zegt dat zijn organisatie in 2015 sneller kan inspelen op de kansen die (marketing)data biedt. Om die kansen te kunnen grijpen zullen marketingafdelingen zich moeten ontwikkelen. 59% van de marketeers verwacht dat techniek en creativiteit een steeds belangrijkere rol gaan spelen binnen de marketingafdelingen. De marketeer anno 2015 moet verstand hebben van data en de tooling. 58% van de marketeers is ontevreden over de huidige technische infrastructuur en heeft de integratie van diverse software en systemen hoog op z’n prioriteitenlijstje staan. Ook een betere samenwerking tussen de verschillende afdelingen zou tot effectievere marketingcampagnes moeten leiden, volgens 45% van de marketeers.
79% ervaart een talent gap 
Waar de hoeveelheid aan beschikbare data groeit, groeit bij organisaties ook de behoefte aan talent om deze data te kunnen verzamelen, koppelen, analyseren en effectief in te zetten. 79% van de marketeers ervaart deze talent gap; gebrek aan kennis en vaardigheden om data op waarde in te kunnen schatten en alle mogelijk potentie eruit te halen. 57% zegt dat het aanwezige talent op dit moment onvoldoende is om de vraag in de sector aan te kunnen. 24% van de marketeers vindt dat hij zelf bijscholing kan gebruiken en 22% zou zijn collega’s meer data minded willen zien.
ddma info
Photo: ktoine (cc)