Moeders grijpen vooral naar (mobiele) media als de kinderen slapen zo blijkt uit een verschenen onderzoek van Sanoma. Bovendien geeft 54% van de moeders geeft aan onrustig te worden als ze hun smartphone niet bij de hand heeft.

De nieuwe generatie moeders is zeer marketingbewust in hun media gebruik, met name het web en social media. Het gebruik van media is een niet weg te denken onderdeel uit haar leven. Deze moeders zijn vooral op zoek naar praktische informatie. Dit blijkt uit een onderzoek dat Onderzoeksbureau The Choice uitvoerde in opdracht van Sanoma onder 896 vrouwen. In het onderzoek wordt gekeken naar work-life balance, mediagebruik, vrije tijdsbesteding, oriëntatie en aankoop van producten en het gedrag ten opzichte van media en reclame.

Als de kinderen slapen…

Moeders grijpen vooral naar media als de kinderen op bed liggen. ’s Avonds maken ze steeds vaker gebruik van video on demand sites, Youtube en Spotify. Moeders kunnen vooral niet zonder websites en social media (75% zegt afhankelijk te zijn van websites, 69% van social media). Net iets meer dan de helft van de moeders (54%) geeft dan ook aan onrustig te worden wanneer zij de smartphone niet bij de hand heeft.

Branded content is fijn

De meeste moeders voelen zich niet aangesproken door platte reclame (81%) en hebben het gevoel dat deze reclame niet voor hen bedoeld is (80%). Moeders met schoolgaande kinderen zijn het meest kritisch over reclame. Branded content in de vorm van een boodschap die voor haar situatie relevant is, vinden de moeders wél prettig om te ontvangen (59%). Gepersonaliseerde reclame bereikt moeders het best (62%).

Hoofdredacteur Ouders van Nu Hilde Tholen. “Dit onderzoek bevestigt wat wij bij Ouders van Nu al een tijd ervaren. Relevante informatie afgestemd op de situatie van de moeder en leeftijd van de kinderen werkt erg goed. Met behulp van onze database bereiken wij moeders heel persoonlijk met relevante informatie in bijvoorbeeld mailings. Hoe persoonlijker en relevanter de inhoud van de boodschap, hoe beter de conversie van de mailing is.”

Kort en bondig

Vrouwen worden ‘praktischer’ zodra ze moeder worden. Voor vele moeders is multitasken een tweede natuur geworden. Dit stelt eisen aan informatie en advies om moeders te bereiken: dit moet kort en bondig en afgestemd zijn op de persoonlijke situatie. In het onderzoek wordt onderscheid gemaakt tussen moeders die voor het eerst een kind krijgen (First Time Mums) en moeders met meerdere kinderen (Second Time Mums). Second Time Mums hebben de voorkeur om actief mee te praten, bijvoorbeeld door middel van het achterlaten van reviews. First Time Mums hebben liever passief informatie. Vooral Second Time Mums communiceren liever digitaal dan face-to-face. Moeders krijgen hun informatie het liefst van andere moeders uit haar omgeving (89%), vriendinnen (88%) en experts/deskundigen (86%). Aan informatie van BN’ers wordt het minste waarde gehecht (12%).

Bron: Sanoma

Photo:quinnanya(cc)