De mobiele advertentiebestedingen stijgen dit jaar met maar liefst 64% in de VS. Een goed teken, ook voor ons eigen land.  Native Advertising speelt daarbij een steeds belangrijkere rol. Sterker nog, native advertising ook wel sponsored content genoemd gaat in 2014 een cruciale rol spelen volgens o.a. het IAB en diverse onderzoeken van eMarketer. Bij native advertising gaat het om content die qua vorm en opmaak feilloos matchen bij de redactionele content van het medium. Waar het effect van display bannering door de relatief lage CTR (Click Through Rate) nog wel eens tegen kan vallen en er al jaren sprake is van bannerblindheid bij de consument wordt native advertising eigenlijk alleen maar belangrijker. Dit wordt nog eens extra versterkt door de opkomst van smartphones die voor velen het startpunt zijn naar hun sociale leven. Zo worden ‘In-stream social native ads’ dan ook steeds interessanter voor adverteerders.

In-stream native ads

‘In-stream (social) native ads winnen sterk aan populariteit. Dit zijn advertenties die tussen de social updates van de gebruiker verschijnen en zich aanpassen binnen elk mobiel device, ongeacht of deze advertentie nu op de smartphone, tablet, of op de PC/desktop wordt geserveerd aan de gebruiker. Denk daarbij o.a. aan de promoted tweets van Twitter. In 2013 ging al 35% van de socialmedia bestedingen naar deze vorm van native advertising. Ook voor andere socialmedia platformen als facebook, Instagram, Pinterest worden deze toepassingen steeds vaker mogelijk. De essentie van social media is o.a. het delen van interessante, vermakelijke, informatieve en entertainende content. Native advertising vormt hierbij een 1op1 match. Adverteerders schuiven dan ook in sterk toenemende mate budgetten naar deze vormen van advertising.

Native Advertising
Wil je meer weten over native advertising? Bekijk dan zeker dit artikel gemaakt door native advertising exploitant Adfactor welke ook geplaatst is op marketingfacts.nl. Het artikel geeft  een uitgebreide uitleg over de werking en effecten van native advertising. Diverse voorbeelden van native advertising zijn terug te vinden op de website van sharethrough, te vinden na deze klik.

Ben je tot slot geïnteresseerd in een overzicht van de geschiedenis van het online adverteren? Klik dan hier voor een eerder verschenen artikel op TomorrowMobile.

De verwachting in advertentiebestedingen en verhoudingen tussen native advertising en mobile displaybannering tot 2017 zijn tot slot in onderstaande infographic terug te vinden.

Mobile.nativeadvertising

Bron: Mashable/Adfactor/Marketingfacts

Photo: mikecogh (cc)