De online december-aankopen groeien in Nederland naar verwachting met 13 procent ten opzichte van vorig jaar. Hiermee komt de totale online besteding voor de aankomende feestdagen naar schatting uit op 5,1 miljard¹ euro. Dit blijkt uit het recente Adobe Digital Insights (ADI) onderzoek. De grootste piek in online omzet, 117 miljoen euro, wordt verwacht op 12 december. In België wordt een online omzetgroei van 12 procent verwacht vergeleken met 2015. De totale online besteding in België voor de aankomende feestdagen komt hiermee uit op 2,9 miljard euro. De eerste piek in bestedingen wordt verwacht op Black Friday (25 november), waarna het aantal online aankopen geleidelijk zal stijgen. De grootste piek wordt net als in Nederland verwacht op 12 december. In totaal stijgen de online bestedingen voor de feestdagen in de dertien landen die zijn meegenomen in het onderzoek met 14,3 miljard euro.
Opvallend is dat Nederland in vergelijking met andere Europese landen de minst grote fluctuaties heeft in online aankopen in deze periode. Tijdens het grootste piekmoment wordt er 1,7 keer meer uitgegeven dan op een gemiddelde dag. In België wordt er op de piekdag, 12 december, naar verwachting twee keer zoveel online gekocht dan op een gemiddelde dag. In het Verenigd Koninkrijk wordt er tijdens Black Friday naar verwachting 3,2 keer zoveel online besteed. In Frankrijk vindt de piek ook plaats op Black Friday, er wordt dan 2,1 keer zoveel besteed en in Duitsland wordt er een piek verwacht op 27 november, 1,9 keer meer online aankopen dan op een gemiddelde dag.
Koopjesjacht en gemak
Mobiel in opkomst
Data-analyse van de afgelopen drie jaren maakt duidelijk dat mobile shopping toeneemt. Het doen van aankopen via smartphone of tablet heeft een steeds groter aandeel in de online bestedingen voor de december feestdagen. Smartphones zijn in Nederland in deze periode goed voor 16 procent van de omzet en tablets vertegenwoordigen 10 procent van de omzet. Opvallend is dat consumenten vaker hun smartphone gebruiken om producten te zoeken dan tablet (respectievelijk 35 procent en 13 procent). In België worden er aanzienlijk minder aankopen gedaan met behulp van smartphone (6 procent) en tablet (6 procent). Ook wordt er in vergelijking met Nederland minder gezocht naar producten via smartphone (17 procent) of tablet (10 procent). Zweden en Noorwegen gaan aan kop als het gaat om mobile shopping. In Zweden is maar liefst 21 procent van de online omzet afkomstig van smartphones en 10 procent van tablets. In Noorwegen is 20 procent van de online omzet afkomstig van smartphones en 12 procent van tablets.