Hoewel de online verkopen in Nederland elk jaar stijgen en in 2013 de grens van tien miljard euro is doorbroken, bevindt Nederland zich nog steeds in de Europese achterhoede. Er is sprake van een ‘rat race’ om de aandacht van de online consument. De online verkopen in Nederland maakten in de afgelopen 15 jaar een explosieve groei door: van 41 miljoen euro in 1998 naar 9,8 miljard euro in 2012. In dit jaar wordt voor het eerst de grens van tien miljard euro doorbroken.

ABN AMRO concludeert dat deze sterke uitgangspositie zich niet vertaalt in een koppositie op het gebied van online winkelen. In Duitsland (5,1 procent), Frankrijk (5,5 procent) en het Verenigd Koninkrijk (9,5 procent) – die samen 70 procent van de Europese ecommerce- markt vertegenwoordigen – is de online winkelomzet als percentage van de totale omzet in de detailhandel veel hoger dan in Nederland (4,2 procent). Nederland heeft een goede fysieke winkeldekking, waardoor de prikkel tot online winkelen lager.

Vaker kopen op vergelijkingssites 
Online winkelen begint niet altijd direct bij de webwinkel zelf. 66 procent van de consumenten die online producten vergelijken, gebruiken een vergelijkingssite. ABN AMRO vermoedt dat zo’n 30 procent van de online aankopen plaatsvindt via een doorklik van een vergelijkingssite naar een webwinkel. Vergelijkingssites verdienen echter niet meer alleen geld met deze clicks. Zij veranderen hun verdienmodel steeds vaker door ook zelf te fungeren als webwinkel en betaald te krijgen per verkocht item. Om beter gevonden te worden richten ze zich steeds meer op het verkrijgen van unieke content, zoals productomschrijvingen en klantenreviews. Hierdoor komen ze hoger in de zoekresultaten van Google en krijgen ze meer traffic, waardoor er meer omzet gegenereerd kan worden.

Robo-pricing doet intrede in online retail 
ABN AMRO verwacht dat de opkomst van dynamic- & robo-pricing de positie van vergelijkingssites zal beïnvloeden. Zo doen dynamische CPC-tarieven (Cost Per Click) hun intrede, wat inhoudt dat adverteerders op een vergelijkingssite hun eigen CPC-tarieven kunnen vaststellen. Verder zullen de verkoopprijzen automatisch fluctueren – afhankelijk van tijdstip, locatie en klantprofiel. Amazon is hierin koploper en kan op basis van algoritmes soms wel 2 keer per 10 minuten automatisch verkoopprijzen van producten aanpassen. Robo-pricing wordt al succesvol toegepast in de online advertentiemarkt en nu geleidelijk ingevoerd in de retailmarkt.

“Vergelijkingssites profiteren in de komende jaren van de online marktgroei, maar nieuwe technologische ontwikkelingen als dynamic- en robo-pricing beïnvloeden de positie van deze websites. Ook raken de activiteiten van marktplaatsen, vergelijkingssites, zoekmachines en webwinkels steeds meer met elkaar verweven, denk aan Google Shopping en vergelijkingssites met een winkelmandje”, vertelt Tim Bruins, Sector Analist Retail van ABN AMRO. “Online spelers schaken dus steeds vaker op hetzelfde bord en zullen door de nieuwe technologische ontwikkelingen meer keuzes kunnen maken. Technologiebedrijven worden retailers en retailers worden steeds meer technologiebedrijf. Hierbij is het van belang dat de retailer van de toekomst goed moet kunnen rekenen.”

Bron: ABNAMRO
Photo: j_benson (cc)