Mobiele berichtendiensten zijn enorm populair. Vooral WhatsApp, met bijna 1 miljard gebruikers, is de afgelopen jaren enorm gegroeid. Dit biedt volgens René Kulka, e-mailmarketing evangelist bij optivo, zowel kansen als bedreigingen voor de wereld van e-mailmarketing, traditioneel het domein van de Duitse leverancier van omnichannelmarketing.

In februari 2014 nam Facebook WhatsApp over. Sinds de overname heeft WhatsApp zijn gebruikersaantallen zien stijgen van 700 miljoen naar 900 miljoen gebruikers. De wereldwijde groei sinds eind 2014 is daarbij een stuk hoger dan die van Facebook. WhatsApp groeit daarnaast ook significant sneller dan andere sociale netwerken.

Sinds enige tijd experimenteren bedrijven al met het WhatsApp publishing system. Vooral uitgeverijen en kranten, zoals de New York Times, maar ook Nederlandse kranten zoals Volkskrant en NRC Q, experimenteren al langer met de berichtendienst. Tevens zijn er al bedrijven die bulk verzendingen van WhatsApp berichten mogelijk maken. Het Duitse bedrijf Pylba bijvoorbeeld, heeft de oplossing InstaNews ontworpen voor het werven, managen en benaderen van grote hoeveelheden gebruikers via WhatsApp. Pylba claimt dat nieuws dat via WhatsApp verspreid wordt, binnen 3 uur door 80% van de ontvangers gelezen wordt. Daarbij blijkt dat 30 tot 50% van de ontvangers doorklikt om extra informatie op te vragen.

De voor- en nadelen

Ook al lijken de responsratio’s en gebruikerscijfers binnen de meeste doelgroepen op het eerste gezicht positief, toch is het potentieel van de WhatsApp nieuwsbrieven nog onzeker. WhatsApp is een snel en mobiel medium, wat zich voor veel gebruikers erg in het privédomein bevindt. Daarnaast is ook de vraag hoeveel inschrijvingen een WhatsApp-gebruiker wil, nog niet beantwoord. Bedrijven zullen verder de optimale verzendfrequentie moeten ontdekken. En nieuwsbrieven die via WhatsApp verzonden worden zullen nog meer een meerwaarde moeten bieden ten opzichte van standaard nieuwsbrieven. Ook kampt WhatsApp met restricties op het gebruik van de privégegevens van zijn gebruikers. Daardoor is er nog maar weinig ruimte voor het personaliseren van nieuwsbrieven.

Of de WhatsApp nieuwsbrief populair zal worden, valt nog te bezien. Hoe dan ook is het voor adverteerders verstandig zijn om zich meer te richten op mobiele doelgroepen. Uiteraard zullen de strategie en het onderwerp afgestemd moeten worden op deze doelgroepen. Vergeleken met de andere mogelijkheden van omni-channelmarketing is WhatsApp nog een beetje een vreemde eend in de bijt, waarvan de mogelijkheden nog beperkt zijn. In de toekomst zal veel afhangen van hoe Facebook WhatsApp integreert en te gelde maakt.

Bron:Optivo
photo:downloadsourcefr(cc)