Extra groei online branche mede dankzij recente faillissementen. Nederlandse consumenten geven in de eerste helft van dit jaar € 9,53 miljard uit aan online aankopen van producten en diensten. Dit betekent een groei van 17,2% ten opzichte van vorig jaar, toen er in de eerste zes maanden € 8,13 miljard online werd besteed. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org, en mogelijk gemaakt door PostNL.

Van de € 9,53 miljard aan online consumentenuitgaven is € 5,10 miljard (+24,7% ten opzichte van HY1 2015) besteed aan de aankoop van producten, zoals telecom, elektronica en kleding. De overige € 4,44 miljard (+9,6%) is uitgegeven aan de online aankoop van diensten, zoals vliegtickets en (nieuw) afgesloten verzekeringen. De verwachting is dat de groei van bestedingen via het online kanaal zich in de rest van het jaar voortzet en dat de online omzet over 2016 de € 19 miljard ruimschoots passeert.

Groei online bestedingen aanzienlijk groter in het tweede kwartaal

Vooral in het tweede kwartaal is een forse groei van de online bestedingen terug te zien. Waar deze in het eerste kwartaal met 13,3% groeiden ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, ligt het groeipercentage in Q2 op 21,8%.

Gino Thuij, Industry Lead Fashion & Lifestyle bij GfK: “De sterke stijging van de online uitgaven aan kleding en schoenen is vooral toe te schrijven aan de recente faillissementen van een aantal grote retailers die bepalend waren in de winkelstraat. We zien dat consumenten die hier kochten, nu meer online zijn gaan shoppen. Het online kanaal profiteert direct van deze daling in het fysieke winkelaanbod. Dit effect is vooral goed terug te zien in segmenten als IT en fashion.”

Online winkelen wint aan populariteit onder ouderen

Online kopen wordt steeds populairder onder ouderen. Waar in het tweede kwartaal van 2015 58% van de 65-plussers online producten of diensten heeft gekocht, is dit percentage in Q2 2016 gestegen naar 64% van de 65-plussers. “De sterke groei aan online shoppende 65-plussers is opvallen. Waar binnen Nederland het aantal online kopers in Q2 2016 toeneemt met 6,7% ten opzichte van Q2 2015, ligt de groei in het aantal online kopende 65-plussers op 13,8%! Hieruit blijkt duidelijk het stijgende vertrouwen van deze doelgroep in de online markt”, zegt Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org. Het grootste voordeel van online winkelen vinden ouderen het gemak van thuis bestellen. Jongeren vinden het grote assortiment een van de grootste voordelen van online winkelen.

Hoewel online shoppen aan populariteit wint onder ouderen, is deze groep nog huiverig om hiervoor de smartphone te gebruiken; in het tweede kwartaal van 2016 heeft slechts 4% van de online kopende 65-plussers een online aankoop gedaan via hun smartphone (ten opzichte van 2% in Q2 2015). Dit terwijl maar liefst een op de vier jongeren van 29 jaar en jonger een online aankoop heeft gedaan met behulp van hun smartphone.