Online is goed voor 22% van de totale consumentenbestedingenHet online aandeel van de gemeten consumentenbestedingen ligt hiermee op 22%. Voor diensten ligt dit aandeel op 66% en voor producten is dit aandeel 11%. In totaal zijn er bijna 26 miljoen online aankopen gedaan. Dit blijkt uit cijfers van de nieuwe Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland, dat op kwartaalbasis wordt uitgevoerd door GfK en uitgegeven wordt door PostNL. Het onderzoek wordt uitgevoerd in opdracht van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging van zo’n 2200 (web)winkels in Nederland.

Nederlanders doen in het eerste kwartaal bijna 26 miljoen online aankopen
Consumenten hebben in het eerste kwartaal van 2014 bijna 26 miljoen online aankopen gedaan. Dit betekent dat in totaal 5% van alle aankopen die binnen de totale retailmarkt van producten en diensten hebben plaatsgevonden via het internet is gedaan. Ruim drie kwart van deze online aankopen is afkomstig uit aankopen van fysieke producten, zoals kleding, telecom en speelgoed. Een kleine 6 miljoen online aankopen (23%) is te herleiden naar aankopen van diensten, zoals tickets voor attracties en evenementen, vlieg- en pakketreizen en verzekeringen.

In de bestedingen is een ander beeld terug te zien. Van de in totaal € 3,63 miljard online bestedingen (inclusief btw) is 58% afkomstig uit online aankopen van diensten. Hierbinnen zorgen de marktsegmenten losse vliegtickets en accommodaties (€ 700 miljoen) en pakketreizen (€ 677 miljoen) voor de grootste online omzet. Van alle online bestedingen is 42% afkomstig uit aankopen van fysieke producten. De dienstensegmenten genereren, in vergelijking tot de markten van fysieke producten, meer online omzet met minder online aankopen.

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: “De nieuwste cijfers van online consumentenbestedingen tonen aan dat de impact van online bestedingen op de totale consumentenbestedingen veel groter is dan tot dusverre werd aangenomen. De impact en het aandeel van e-commerce in de Nederlandse economie, de e-GDP index, ligt daarbij in het eerste kwartaal op 4,83%.

In het nieuwe onderzoek vergelijken we online bestedingen van consumenten met de totale bestedingen, gemeten in de 18 marksegmenten en 106 product- en dienstencategorieën. We maken daarbij gebruik van de GOMSEC, de ‘Global E-commerce Standard for B2C E-commerce’, van de Europese koepelorganisatie Ecommerce Europe.”

Losse vliegtickets & accommodaties grootste segment in absolute online bestedingen
Consumenten geven in het eerste kwartaal van 2014 online het meeste geld uit aan losse vliegtickets & accommodaties. Media & entertainment is het grootste marktsegment in aantal online aankopen (6,88 miljoen). Dit segment omvat ook muziekdownloads en betaalde apps.

Ook in online aandeel op basis van aankopen is het marktsegment losse vliegtickets & accommodaties het grootst: 76% van alle aankopen binnen dit segment is gedaan via het internet. Op basis van bestedingen heeft het marktsegment tickets voor attracties en evenementen het grootste online aandeel: 83% van alle bestedingen binnen dit marktsegment is afkomstig uit online aankopen.

76% van de Nederlanders koopt online in het eerste kwartaal
76% van de Nederlandse bevolking van 15 jaar en ouder heeft in het eerste kwartaal van 2014 één of meerdere aankopen via het internet gedaan. Dit komt neer op een totaal van 10,5 miljoen online kopers, van wie een kwart miljoen in het eerste kwartaal voor het eerst een aankoop via het internet heeft gedaan. Het aandeel van de Nederlandse bevolking dat wel eens een online aankoop heeft gedaan is inmiddels de 90% gepasseerd.

Van alle online kopers ooit is 90% (zeer) tevreden over online kopen. Het gemak om thuis op de bank producten of diensten te bestellen en de mogelijkheid om 24 uur per dag bestellingen te doen, worden gezien als de belangrijkste voordelen van het online shoppen. De helft van de online kopers in het eerste kwartaal van 2014 vindt het feit dat ze online bestelde producten van tevoren niet kunnen voelen of zien een nadeel van online shoppen.

Carlos Mendes Aguiar, Commercieel Directeur PostNL Pakketten: “Het toenemende aantal bestellingen toont aan dat de barrières van online kopen afnemen. Wij zien dat de sterke groei gerealiseerd wordt doordat het gehele bestel- en bezorgproces van alle gemakken is voorzien. De consument beslist hoe, waar en wanneer de aankopen geleverd worden. Dit kan sinds kort ook in de avond of voor 8.30 uur bij een PostNL pakketpunt.”

Historische trend vanaf het tweede kwartaal in kaart gebracht
Vanaf het eerste kwartaal van 2014 wordt de Thuiswinkel Markt Monitor volledig uitgevoerd door GfK. Voor de totstandkoming van de rapportage zijn verschillende GfK bronnen gebruikt. GfK heeft continu beschikking over marktgegevens en neemt deze als uitgangspunt voor de Thuiswinkel Markt Monitor. Daarnaast is een ad hoc consumentenonderzoek uitgevoerd.

Het resultaat is een totaalinzicht in de Nederlandse online consumentenmarkt, waarbij de online markt nu ook in relatie wordt gebracht met de totale markt van consumentenaankopen. Daarnaast biedt de vernieuwde Thuiswinkel Markt Monitor per marktsegment een overzicht van belangrijke kengetallen, zoals de gemiddelde online bestedingen per online koper en online aandeel binnen het totale marktsegment (op basis van bestedingen én aankopen). Ook wordt nu de groep 65-plussers meegenomen in het onderzoek. Dit biedt de Nederlandse e-commercemarkt nieuwe inzichten en aanknopingspunten voor strategische beleidsvorming.

Gino Thuij, GfK: “Het mooie aan de vernieuwde Thuiswinkel Markt Monitor is dat nu continu per sector kan worden gevolgd hoe het online aandeel zich ontwikkelt ten opzichte van het totaal, en zo ook verschillende sectoren goed met elkaar kunnen worden vergeleken.”
Wijzigingen in de methodiek en in de definitie van de marktsegmenten zorgen ervoor dat een trendbreuk met de eerder gepubliceerde Thuiswinkel Markt Monitor door Blauw Research onvermijdelijk is en een vergelijking moeilijk te maken is. Trends op basis van de nieuwe opzet van de Thuiswinkel Markt Monitor zullen vanaf het tweede kwartaal beschikbaar zijn.

Bron: GfK

Photo: francisco_osorio