De grootste adverteerder ter wereld Procter & Gamble gaat volop inzetten op Digitale Media. Maar liefst 35% van de mediabudgetten van de adverteerder zullen in Amerika aan digitale media besteed worden. Dit is een enorme verschuiving die wordt mede-ingegeven door de marketingvariable ‘time spent’. Amerikanen gaan dit jaar namelijk voor het eerst naar verwachting meer tijd online besteden dan achter het vertrouwde tv scherm zitten.

Gemiddeld wordt in de industrie 20% tot 25% van de mediabestedingen aan het online medium besteed.  P&G zit al aan de bovenkant van de markt. Op dit moment wordt volgens P & G chief executive AG Lafley namelijk al 25% tot 35% van het budget met name ingezet voor o.a. display ads en social media. In Amerika wordt marktbreed een groei verwacht van 3% in tv bestedingen en maar liefst 13% in online bestedingen dit jaar.

Argumenten die in het voordeel van het online medium spreken zijn de relatief goedkope tarieven per 1000 bezoekers en de snelle feedback en respons op online media inzet. De belangrijkste reden blijft echter de verschuiving van tijdsbestedingen van de doelgroepen en de ‘influencers’ die zich steeds meer online begeven aldus P&G.

De verschuiving van met name TV budgetten naar Online budgetten is opvallend omdat P&G groot geworden is door een sterke R&D afdeling, zeer veel kennisopbouw van haar doelgroepen middels wetenschappelijke onderzoeken, kwaliteitsproducten en  met name doordat de merken van P&G sterk gepusht en ‘ge-brand’ zijn al die jaren via TV.

Volgens emarketer  besteden volwassen Amerikanen twee uur en 21 minuten per dag aan smartphones en tablets. Dan tijd dat gebeld wordt is hierbij niet meegerekend.  Dat is maar liefst een uur meer dan vorig jaar en inmiddels ook meer dan de tijd die wordt besteedt op desktops en laptops.

Ook in Nederland is P&G een toonaangevende fabrikant van leidende consumenten producten die op veel plaatsen te koop zijn zoals bijvoorbeeld in;de supermarkt ,drogist, electro speciaalzaak,parfumerie en bij de kapper. Bekende merken zijn o.a. Pampers, Duracell, Dreft en Gillette.

Bron: Wallstreet Journal