Nu het adverteren op sociale media een standaard onderdeel geworden is van de online mediamix dienen er professionele standaarden te komen waaraan alle adverteerders zich moeten houden. Zo heeft het DMMA (Dutch Dialogue Marketing Association) in ieder geval gedacht. En niet zonder reden. Kwaliteit van klantcontact en de steeds strengere vormen van privacy regelgeving zorgen net als steeds meer dubieuze tweets en comments van een aantal bedrijven voor de noodzaak om een Reclamecode Social Media te lanceren.  Vanaf 1 januari dit jaar is de Reclamecode Social media van kracht gegaan en opgenomen in de Nederlandse Reclame Code. Waar deze Reclame Code Social Media uit bestaat en een praktijk voorbeeld volgen in onderstaande videos.

“Het is voor consumenten soms volstrekt onduidelijk dat bedrijven betalen voor berichten op social media. De Code verbiedt deze praktijk niet, maar verplicht je wel hier eerlijk over te communiceren, bijvoorbeeld door #spon aan je bericht toe te voegen”, aldus Prisca Ancion, directeur Stichting Reclame Code op de site van DDMA. De regels gelden voor het hele adverterend bedrijfsleven.

Klik voor meer informatie over de Reclame Code Social Media op de site van de DMMA en klik hier.
Hieronder de begeleidende videos die overigens al in 2012 op YouTube zijn gezet.

Bron: DMMA

Photo: mkhmarketing (cc)