SCOUPY  lanceert als eerste in Nederland een cashback systeem voor de smartphone. Volledig digitaal, zonder tussenkomst van de retailer, krijgt de consument eenvoudig en binnen 48 uur het geld van de actie-aankoop teruggestort. De gehele handling wordt door SCOUPY verzorgd. Dit maakt de inzet van geld-terug-acties nog aantrekkelijker voor marketeer én consument.

Geld-terug-acties zijn een geliefd instrument om consumenten kennis te laten maken met een nieuw product. Het is effectief, maar tegelijkertijd ingewikkeld en kostbaar voor zowel consument als marketeer. Speciale actieverpakkingen worden ontwikkeld, die weer als bewijs door de consument teruggezonden dienen te worden, om zo (een deel van) de aankoopprijs retour te krijgen.

Met de oplossing van SCOUPY is het niet langer nodig om afspraken met retailers te maken; alle verkooppunten kunnen eenvoudig deelnemen. Een actieverpakking is evenmin nodig. Zo kan er aanzienlijk worden bespaard op kosten voor handling en verpakking. Budget, dat vervolgens voor activatiedoeleinden kan worden gebruikt.

Hoe werkt het?

Consumenten kunnen met SCOUPY in drie simpele stappen geld terug krijgen op hun aankopen. De beschikbare acties worden op basis van locatie of op merkniveau gecommuniceerd in de

voordeel-app van SCOUPY. De consument koopt het product vervolgens voor de normale winkelprijs in een winkel naar keuze. Met de digitale coupon in de SCOUPY-app wordt een foto gemaakt van de aankoop bon en direct geüpload. Deze wordt gekoppeld aan de profielgegevens van de SCOUPY-gebruiker en aangevuld met het rekeningnummer. Binnen 48 uur wordt het geld teruggestort op de rekening van de gebruiker. De gehele handling wordt door SCOUPY verzorgd inclusief realtime rapportage.

Activatieconcept in samenwerking met Centercom en Sanoma

De oplossing van SCOUPY is veel meer dan een optimalisatie van bestaande processen. Het is een totaalconcept. Middels een samenwerking met Centercom Buitenreclame – dat beschikt over een shoppersnetwerk in 120 grote winkelcentra en 750 supermarkten – en location based banners op het platform van Sanoma (o.a. NU.nl), kunnen deelnemende merken hun trial-acties in de aanloopfase middels breed bereik communiceren aan hun potentiële kopers.

Goede opvolging zorgt voor nieuwe klanten

“Dat Cashback een zeer overtuigende marketingtool kan zijn, weten we al jaren.” zegt Valentijn Bras, founder en directeur van SCOUPY, met tevens 15 jaar ervaring als co-founder van een groot fieldmarketingbureau. “Maar vaak is de afhandeling van dit soort initiatieven dermate duur en complex, waardoor men vergeet om de proefkopers ook daarna aan het merk te binden. De oplossing van SCOUPY zorgt juist ook voor dat stuk. We weten wie, wat, waar heeft aangeschaft en kunnen aansluitend makkelijk met deze kopers communiceren, uit naam van de klant.” zegt Bras. “Dat kan gebruikersonderzoek zijn, maar ook het stimuleren van herhalingsaankopen.