Scoupy zet in haar vernieuwde app de cash-back positionering die het in 2011 heeft ingeslagen definitief door.

De app maakt het nog gemakkelijker voor consumenten om producten te proberen en hun geld snel en eenvoudig terug te krijgen. Fabrikanten op hun beurt verzamelen data van consumenten en kunnen hen gemakkelijk benaderen voor een herhalingsaankoop.

Koerswijziging

SCOUPY begon in 2011 als app, waarmee consumenten op basis van hun locatie aanbiedingen kregen van met name MKB-bedrijven. Sinds begin dit jaar heeft SCOUPY de switch gemaakt naar FMCG. Fabrikanten kunnen met de cashback-formule trial genereren onder een grote groep consumenten door geld terug te geven.

Valentijn Bras, oprichter en CEO van SCOUPY: “Dit is zo succesvol, dat we onze hele app hierop hebben ingericht. FMCG-fabrikanten doen steeds meer cashback-acties, het is een enorme groeimarkt. We hebben al succesvolle cashback-acties ingezet met onder andere Coca-Cola, Verkade, Amstel, Venco, Bolletje en Optimel.”

Naar een miljoen coupons

Inmiddels zijn er al 750.000 coupons verwerkt. Dit jaar nog wordt de miljoenste coupon verwacht. “We zetten gemiddeld 25.000 producten weg voor een deelnemend merk”, zegt Bras. “We nemen de fabrikant alles uit handen. We faciliteren de clearing en delen de resultaten en consumenteninzichten van de cashback-actie met de fabrikant. Als deze vandaag belt, kan de actie bij wijze van spreken morgen live staan.”

Zonder tussenkomst retailer

Voorheen waren FMCG-fabrikanten voor informatie over hun consumenten voornamelijk afhankelijk van de retailers. Acties worden vrijwel altijd via de retailer ingezet. Met SCOUPY kunnen fabrikanten klanten weer direct benaderen. Bij de cashback-acties zijn afspraken met retailers niet nodig. Met een slim ‘geo-targeted’ notificatiesysteem informeert SCOUPY zijn gebruikers direct over alle nieuwe relevante cashback-acties als ze in de buurt van een supermarkt komen.

Bras: “Naast het snel kunnen activeren van trial, kan er binnen 24 uur ingespeeld worden op andere behoeftes zoals rotatie, listing of penetratie-problemen.”

Like2Try

De app bevat ook een nieuwe, speelse feature: Like2Try. Met Like2Try kunnen gebruikers van de app in een spelomgeving hun favoriete merken selecteren. Hierdoor ontstaat een duidelijk profiel met merkvoorkeuren. Op basis hiervan kunnen fabrikanten heel gericht specifieke aanbiedingen sturen. “Het is een soort Tinder voor merken: Brand Dating”, zegt Bras.

Big Data

SCOUPY beschikt over gedetailleerde consumentenprofielen. Bras: “Fabrikanten kunnen gemakkelijk en snel zien wie er precies gebruikmaakt van de acties. Dat is enorm waardevol. Als FMCG-fabrikanten een cashback-actie hadden, wisten ze niet precies wie hun klant was. Met onze app weten ze dat wel.”

Bron:Scoupy