We hebben het de afgelopen twee dagen vaker besproken. Zakelijke SMS-Marketing. Hipper dan het ooit is geweest kopten wij. Om deze woorden kracht bij te zetten geven we graag een voorbeeld van een succesvolle campagne die op dit moment loopt in Amerika van restaurantketen Chipotle. Deze restaurantketen serveert Mexicaanse grill en borrito’s aan haar klanten. Succesvolle SMS inzet met de doelgroep leidt op dit moment tot aantrekkelijke campagneresultaten. Naast toenemend restaurantbezoek worden ook successen geboekt in traffic naar de diverse Social media kanalen van deze restaurantketen. Hoe is SMS ingezet in de mediamix?   

De campagne met als bijnaam Adventurrito bestaat uit een twintig dagen lange puzzel speurtocht waarbij deelnemers  in online puzzel toernooien tegen elkaar strijden om kans te maken op 20jaar lang gratis Chipotle burrito’s ! Waarom 20? De restaurantketen bestaat 20 jaar.

Zakelijk SMS

In ruil voor mobiele telefoonnummers, start Chipotle aanwijzingen te geven aan de deelnemers. Dit word gecombineerd met een leuke nieuwe promotie om de 20everjaardag massaal te vieren met haar doelgroep.

De SMS vormt een belangrijke rol in de campagne, niet alleen in het uitdelen van aanwijzingen voor de puzzels, maar ook bij het verstrekken van algemene informatie om de klanten te informeren over dichtstbijzijnde Chipotle restaurants (via storelocators en locationbased advertising) en acties wat het directe ‘voetverkeer’ nu al doet stijgen.

Hoe is de actie begonnen? Juist bij vaste klanten die net hadden gedineerd bij Chipotle en de rekening te zien kregen. Onderaan de bon wordt de klant geïnformeerd over de actie waarbij je als klant wordt aangespoord een sms te sturen. Je ontvangt een eerste hint om de puzzel op te lossen waarna de strijd los barst. Uiteraard is er de disclaimer dat als je als klant meedoet, je nummer zal worden toegevoegd aan het SMS-programma.

Het spel, dat nog gaande is, drijft ook gebruikers naar Chipotle’s social media sites. Als gevolg daarvan ziet het bedrijf  een sterke stijging in traffic verkeer op Facebook, Twitter, en zelfs Google+. Deze platformen worden tevens ingezet om extra aanwijzingen te verspreiden.

Elke vierentwintig uur tot 3 augustus wordt een nieuwe puzzel ontgrendeld. Elke deelnemer moet alle eerdere puzzels op te lossen om de volgende te kunnen ontgrendelen. Mobiele inzet is voor Chipotle niet nieuw,aangezien het bedrijf al vier jaar geleden is gestart met het mogelijk maken van bestellingen via smartphones. Dat was toen redelijk vooruitstrevend en een van de eerste in de branche die dit mogelijk maakten.

Zakelijk SMS

Met deze campagne wordt weer eens duidelijk gemaakt dat sms een ideaal  communicatie-bron  is voor restaurantketens maar ook de gehele retailbranche die met hun merk interactie en bewustzijn willen creëren  tot ver buiten de grenzen van hun fysieke winkels. Uiteindelijk wordt een interessante klantenbase opgebouwd die straks kostenefficient ingezet kan worden voor nieuwe acties. Met als doel je klantrelatie verder te verbeteren en te onderhouden wat uiteindelijk weer resulteert in hogere omzetten.

Bron: Chipotle en mobilemarketingwatch

Photo: orionpozo en pixeladdict (cc)