Steeds meer websites worden bezocht met de tablet in plaats van met een smartphone, desktop of laptop. Consumenten prefereren de tablet ver boven de smartphone voor het bezoeken van websites. Echter gebruiken we nog steeds de desktop en laptop het liefst voor het bezoeken van websites. Ook dit jaar verschijnen er weer vele nieuwe tablets als de nieuwe Nexus 7 van Google en ook LG heeft een full HD tablet aangekondigd onder de naam G Pad. Met deze vooruitgang in techniek worden de echte voordelen van desktop en laptop nog kleiner. Bedrijven moeten dus nu al veel meer tablet specifieke strategieën ontwikkelen zo blijkt uit de nieuwe Adobe 2013 Mobile Consumer Results survey.

Voor mensen die zowel een tablet als een smartphone in bezit hebben is bij 77% de smartphone nog het primaire mobiele apparaat. Tablet echter maken wel een sterke groei door en stijgen hard in het gevecht om de positie van primair device over te nemen. Tussen 2012 en 2013 steeg dit percentage van 12% naar 23%.  Het feit dat we liever surfen op een tablet blijkt ook deels uit het aantal pagina’s dat we op een tablet bezoeken versus smartphone. Dit ligt op de tablet maar liefst 70% hoger.

Hieruit blijkt nog maar eens het verschil in gebruik tussen alle devices. De tablet wordt in bijna 80% van de gevallen voornamelijk thuis gebruikt. Het is dus echt een apparaat dat thuis op de koffie tafel ligt en ’s avonds op schoot komt om eens lekker rond te surfen. Op de tablet wordt voornamelijk gemaild, nieuws gelezen, video’s bekeken en spelletjes gespeeld. De smartphone daarentegen draagt men altijd bij zich en dan juist weer interessanter voor toepassing van targeting technieken op basis van locatie.

Kijken we specifiek naar mobile advertising dan blijkt uit het onderzoek dat een flink deel op een mobiele advertentie op een website of in applicatie heeft doorgeklikt. Op een mobiele site ligt dit percentage iets hoger dan bij een applicatie met 31% tegenover 25% in een app. Respondenten in dit onderzoek gaven aan dat in de meeste gevallen de adverteerder een voor mobiel geoptimaliseerde ervaring bood wanneer zij op een mobiele ad hadden geklikt.

improve mobiel website

Echter geeft ook 40% aan dat de mobiele landingspagina niet goed te lezen was. Genoeg ruimte voor verbetering nog dus. Als men iets zou kunnen veranderen in de ervaring op een mobiele site dan worden gebruiksvriendelijkheid, snelheid van de site (want 1 seconden laad vertraging levert een 7% verlies in conversie op) als belangrijkste factoren genoemd.

Bron: Adobe 2013 Mobile Consumer Survey

Photo: plantronicsgermany (cc)