De tabletpenetratie in Nederland is groter bij huishoudens met een hoger bruto gezinsinkomen. Hoe hoger het inkomen binnen het huishouden, hoe hoger het aandeel huishoudens met minimaal één tablet. Zo blijkt dat 78 procent van de huishoudens met een gezinsinkomen van hoger dan 60.000 euro per jaar één of meer tablets had in het eerste kwartaal van 2016. Dat blijkt uit onderzoek van TP:Basics , die inzoomt op de tabletpenetratie in Nederland.

Voor huishoudens met een gezinsinkomen tussen de 20.000 euro en 30.000 euro per jaar ligt de penetratie op 63 procent. Voor huishoudens met een inkomen lager dan 20.000 euro per jaar is de tabletpenetratie nog eens acht procentpunten lager (55%). Huishoudens met een inkomen per jaar van 30.000 euro of hoger scoren significant boven het marktgemiddelde van 68 procent.

Eenpersoonshuishoudens
68 procent van de Nederlandse huishoudens bezat minimaal één tablet in het eerste kwartaal van 2016. Tablets zijn minder populair bij eenpersoonshuishoudens, waar de tabletpenetratie maar liefst 14 procentpunten lager ligt (54%).

43 procent van de Nederlandse huishoudens had in het eerste kwartaal van dit jaar één tablet in huis, een kwart van de Nederlanders bezat op dat moment twee of meer tablets. Dit resulteert in een totale tabletpenetratie van 68 procent in Nederland. Een jaar bedroeg deze tabletpenetratie 63 procent. Er is dus sprake van een stijging van 5 procentpunten in een jaar tijd. Deze TP:Basics editie laat echter zien dat de groei aan het afnemen is de laatste kwartalen in Nederland.

Tablet minst populair bij eenpersoonshuishoudens
Uit het meest recente overzicht TP:Basics van Telecompaper over de Nederlandse tablet-markt blijkt verder dat eenpersoonshuishouden nog altijd minder vaak dan gemiddeld een tablet bezitten: iets meer dan de helft van de eenpersoonshuishoudens had minstens één tablet in huis (54%) in het eerste kwartaal van 2016. Dit ligt 14 procentpunten lager dan het marktgemiddelde.

Wel lijkt het aandeel eenpersoonshuishoudens met een tablet te stijgen. In de eerste editie van TP:Basics over Q2 2015 lag het aandeel nog op 48 procent. Behalve de eenpersoonshuishoudens scoren ook alleenstaande ouders en huishoudens bestaande uit leeftijdsgenoten lager dan het marktgemiddelde: respectievelijk 63 procent en 57 procent.

bron:TPBasics/Telecompaper