Een pilotproject voor mobiele apps met ‘connected’ verlichting in Nederlands museum zou als voorbeeld kunnen dienen voor museums, ziekenhuizen en supermarkten van de toekomst.

Koninklijke Philips , de wereldwijde marktleider in verlichting, maakte vandaag nieuwe resultaten bekend van een bezoekersonderzoek dat is uitgevoerd samen met het Boerhaave Museum in Leiden, het Nederlands nationale museum voor wetenschap en geneeskunde. Het onderzoek toont aan dat zeven van de tien mensen graag op hun mobiele apparatuur informatie te ontvangen die is toegesneden op de plaats waar zij zich bevinden tijdens hun bezoek aan een museum of tentoonstelling.

Het onderzoek werd uitgevoerd tijdens een expositie in het museum die ook een proefproject vormt voor het op LED’s gebaseerde connected verlichtingssysteem van Philips voor positiebepaling binnen gebouwen. Museumbezoekers kregen een tablet mee met een voorgeïnstalleerde app die rijke multimedia-inhoud bevatte over de tentoongestelde werken. De individuele verlichtingsarmaturen, die functioneren als locatiebakens, sturen hun locatiegegevens naar de camera van de tablet en dat triggert de app op specifieke locaties.

Overige conclusies van het onderzoek:
– 67% van de bezoekers het waardeerde dat de tablet automatisch relevante aanvullende gegevens leverde op de verschillende informatiepunten;
-63% van de bezoekers zei dat de tablet het bezoek aan de tentoonstelling leuker en interessanter maakte;
-50% van de bezoekers onder de 50 jaar zei dat zij vaker een museum of tentoonstelling zouden bezoeken als er tablets beschikbaar waren voor het leveren van extra informatie of die hen via een speciale route zouden leiden.

Bezoekers onder de 50 jaar, ofwel de ‘smartphone-generatie’, zeiden bovendien dat zij in diverse andere situaties open zouden staan voor het uitproberen van mobiele apps met ‘connected’ verlichting. Bijna 50% van alle respondenten zei dat ze op locatie gebaseerde informatie zouden willen ontvangen en gebruik zouden maken van bewegwijzeringsdiensten die via een app worden aangeboden in ziekenhuizen, winkelcentra en supermarkten.

“We weten nu dat het bieden van locatiebewustzijn en interactieve beleving mensen aanmoedigt om ons museum vaker te bezoeken’’, zegt Dirk van Delft, directeur van het Boerhaave Museum.

museum.tablet-jpg

Photo:arendjanwonink(cc)
Bron:Philips