Dat smartphones en tablets niet meer over een kam geschoren kunnen worden is inmiddels duidelijk geworden. Beide devices hebben enerzijds unieke eigenschappen als grootte van het scherm en functionaliteiten die het andere device niet heeft. Consumenten gebruiken deze devices op verschillende wijze en locatie. Juist het gebruik en de voordelen per device zorgen ervoor dat  zeer gericht geadverteerd kan worden. Uit onderzoek van Forrester zijn de volgende conclusies gekomen:

– Tablets worden met name gebruikt thuis om voor nieuwsmedia, online winkelen en als second screen gebruikt in combinatie met TV.

– Tablets is een ‘lean back’ device wat er voor zorgt dat het gebruik met name in de woonkamer en in de slaapkamer plaatsvindt.

– Smartphones worden met name onderweg ( het on-the-go- device) gebruikt, en thuis ingezet voor e-mailing, het snacken van informatie en gebruik van apps

– Smartphone wordt nog steeds als meest persoonlijke en primair device gezien. Zo geeft het onderzoek aan dat 75% het device gebruikt wanneer ze aan het shoppen zijn. In tegenstelling tot slechts 8% de tablet.

Wat kunnen marketeers en media inkopers met deze informatie?

– Tablet gebruikers hebben vaak meer tijd en een andere beleving,  hierdoor zijn  apps, advertenties en tablet geoptimaliseerde sites waar ‘ervaringen’ en inhoud centraal staan meer resultaat opleveren. Denk hierbij aan video’s en tutorials. Het betrekken ofterwel het ‘engagen’ van je doelgroep kan via de Ipad beter dan op de smartphone omdat de gebruiker hier meer ontvankelijk voor is.

– Houd smartphone campagnes simpel. Gebruikers willen snel en eenvoudig naar hun doel of taak toewerken. Zadel de gebruiker dus niet teveel barrieres op met meerdere stappen.

– Zet SEA campagnes met name in op tablet. De conversierates worden vele malen hoger dan op smartphone of de desktop. In 2012 vond er een stijging van 31% plaats ten opzichte van het jaar ervoor en waarschijnlijk gaan de conversierates in 2013 desktop voorbij.

Klik hier voor aanvullende informatie (in het engels) over het onderzoek.

Bron: Forrester/Yahoo

Photo: kgnixer (cc)