Je hebt een fantastische app laten maken. Maar dan begint het pas. Hoe zorg je ervoor dat je goed vindbaar bent voor in de belangrijkste apps stores? Hiervoor is App Store Optimalisatie of te wel ASO noodzakelijk. ASO is een nieuwe vorm van SEO maar dan voor apps in de Appstores.

Deze gastbijdrage is geschreven door Akie Hamam, eigenaar van Appstoredna.nl

De twee grootste App Stores (Apple en Google) tellen bij elkaar meer dan 3 miljoen apps. Het is dus een grote uitdaging om op te vallen tussen al deze concurrenten.

Meer dan 60% van alle app-downloads komt doordat consumenten in de App Store de algemene zoekfunctie gebruiken. En juist daarom is het belangrijk om je app goed te optimaliseren. Dit verhoogt de kans op conversies en downloads.

Om snel te scoren met ASO zijn de volgende drie factoren van groot belang. De titel, icon en screenshots.

Tip 1:
Allereerst is het belangrijk dat je de titel kort en krachtig houdt. Houd rekening met verschillende schermresoluties. Gebruik bij de Apple Store maximaal 23 tekens en bij Google 30. Mocht je zoekwoorden in je titel gebruiken, zorg er dan voor dat die zo vroeg mogelijk in je titel zijn verwerkt. Voor alle Appstores geldt dat zoekwoorden zwaarder wegen aan het begin dan aan het eind.

Tip 2:
Een icon lijkt simpel, wat het ook moet zijn. Alleen is het vaak zo dat de bedenker van de app of de ontwerper van de icon, de icon geweldig vinden en het vaak niet is getest hoe het converteert. Natuurlijk is het prettig als het ontwerp er fantastisch uitziet. Maar uiteindelijk draait het erom wat de consument er van vindt. En belangrijker nog, welke het beste converteert. Ontwerp daarom verschillende icons, pas de kleuren, stijl, types en plaatjes aan en zet een A/B test op.

Tip 3:
Screenshots is het moment waar de bezoeker de beslissing maakt om de app wel of niet te downloaden of aan te schaffen. Je kan de beste app hebben, maar als het niet duidelijk is voor de bezoeker wat de app inhoudt dan haken ze snel af. Als het design niet up-to-date is of ontwerp niet mooi zal je gegarandeerd veel downloads mislopen. Zonde, geweldige app maar helaas geen downloads doordat het niet duidelijk is. Hieronder vind je een voorbeeld om strakke, simpele, overzichtelijke screenshots te hebben. Gebruik één zin om de screenshot uit te leggen. De Facebook Messenger app is een goed voorbeeld.

ASO1.jpg

2016

Voor 2016 ligt de focus vooral op de langere zoekwoorden. Verleg de grens van één of twee woorden. Voor de Play Store apps, is een 3-5% keyword density voldoende om in je omschrijving te hebben.

Mijn advies is om niet vol te proppen met zoekwoorden. Het is namelijk te vergelijken met een ‘standaard’ SEO tekst. Mocht je geen ster zijn in schrijven laat het dan door een SEO professional doen.

Om het maximale uit je zoekwoorden veld te halen voor de Apple apps en ontwikkelaars laat dan de spatie na de komma weg. Je kunt maximaal 100 tekens gebruiken, ga hier dus zorgvuldig mee om.

Bijvoorbeeld yoga,yoga voor beginners,yoga oefeningen. Door de spatie na de komma weg te laten bespaar je ruimte waardoor je uiteindelijk ruimte hebt voor minimaal een extra zoekwoord.