Aan het eind van elk jaar verzamelt Kroll Ontrack vanuit alle kantoren wereldwijd de tien lastigste klussen als het gaat om dataherstel vanaf media die als gevolg van fysieke ongelukken en menselijke fouten op het eerste gezicht onherstelbaar beschadigd lijken te zijn. De lijst met de tien huzarenstukjes die door de datarecoveryspecialisten van Kroll Ontrack zijn uitgehaald, wordt dit jaar voor het twaalfde jaar gepubliceerd.

“Iedereen bij ons is trots op het feit dat we slachtoffers van een onverwachte dataramp uit de brand kunnen helpen”, zegt Jaap-Jan Visser, country manager van Kroll Ontrack. “We hebben een naam hoog te houden als het gaat om datarecovery en we trekken dan ook alles uit de kast om slachtoffers van een dataramp te helpen. De nieuwste gepatenteerde software voor dataherstel wordt ingezet om gewiste, corrupte, ontbrekende of ontoegankelijke data weer terug te halen. Wij hebben bijna alles al een keer meegemaakt, maar er zijn altijd weer extreme gevallen.”

“De levensduur en betrouwbaarheid van SSD’s bleef ook dit jaar de gemoederen bezighouden. SSD’s hebben nu eenmaal de nare gewoonte dat ze er zomaar opeens mee stoppen, zonder dat ze vooraf een waarschuwing geven. We geven echter niet snel op. Hoop doet leven. Deze houding verklaart ons succes, juist bij de op het eerste gezicht hopeloze gevallen.”

Top tien meeste bizarre datarampen 2014 (samengesteld door Kroll Ontrack)

10.       Gevalletje waterschade (Duitsland)

Een privé Nokia Lumia 610 van een brandweerman die druk bezig was met zijn bluswerk liep behoorlijk wat waterschade op, waardoor hij al zijn persoonlijke gegevens en foto’s van familie en vrienden kwijt was. Dankzij de ingeschakelde hulp van een datarecoveryspecialist werden de in totaal 732 foto’s weer teruggehaald.

9.         Uitstel is geen afstel (Verenigde Staten)

Een onderneming stond op het punt een nieuwe IT-infrastructuur te implementeren. De dozen met een splinternieuw storage array stonden nog in de fabrieksverpakking in de serverruimte te wachten om uitgepakt en aangesloten te worden toen het noodlot toesloeg. Alsof de duvel er mee speelde, een dag voordat de nieuwe SAN zou worden aangesloten liep het oude storage area netwerk volledig vast en was de toegang tot kritische bedrijfsdata geblokkeerd. Na een eerste paniekreactie werd besloten om zelf overal van af te blijven. Vervolgens werd een specialist gebeld die het oude SAN weer aan de praat kreeg. De migratie naar het nieuwe SAN verliep voorspoedig. Eind goed, al goed. Moraal van het verhaal: stel niet uit tot morgen, wat je vandaag nog kunt doen.

8.         Een vervelend ongeluk (Noorwegen)

Kroll Ontrack kreeg een telefoontje van een persoon die betrokken was geraakt bij een ongeluk met een veerboot. Zijn camera had meer dan een uur ondergedompeld in het water gelegen. Desondanks slaagde een dataherstelspecialist er in om alle foto’s van de inmiddels verroeste geheugenkaart te herstellen.

7.         “Men moet de hond niet om worst sturen” (Verenigde Staten)

Een jonge hond die een USB geheugenstick verwarde met een stukje kauwspeelgoed, liep niet alleen zelf gevaar, maar bracht ook zijn baasje in problemen. Zwaar gehavend, met de bijtsporen nog goed zichtbaar, arriveerde de geheugenstick uiteindelijk in het laboratorium. De hond, die met de staart tussen de benen was afgedropen, kwam uiteindelijk weer kwispelend naar binnen. Zijn baasje was namelijk weer vrolijk omdat alle data was hersteld.

6.         Het mysterie rondom een Microsoft® Surface (Verenigde Staten)

Soms is het verhaal achter een dataramp minder sprekend en blijft de ware toedracht voor altijd in nevelen gehuld, zoals bijvoorbeeld het geval was met een splinternieuw tablet, een Microsoft® Surface om precies te zijn. Het tablet arriveerde met een versplinterd scherm in het laboratorium. Het enige dat inmiddels wel bekend is, is dat alle data volledig is hersteld.

5.         Een op drift geraakte server krijgt zwemles (Bosnia Herzegovina)

Als gevolg van een overstroming in een van de Balkan-landen werd een RAID server meer dan twee weken later 100 meter buiten het datacenter aangetroffen. De server was al die tijd ondergedompeld geweest in het overstromingswater. Uiteindelijk werd ook hier, wonder boven wonder, 100 procent van de data hersteld.

4.         Ook hackers kunnen je nekken (Verenigde Staten) 

Als het dataverlies niet door natuurrampen of door menselijke nonchalance optreedt, maar door bewuste handelingen, zijn er meestal lieden met kwade bedoelingen achter de schermen bezig. Zo slaagde een groep hackers er dit jaar in om alle actieve en opgeslagen data van in totaal 35 LUNs van een Amerikaans hotelketen te wissen. Een team van goed getrainde dataherstelspecialisten moest op afstand en ter plekke alle zeilen bijzetten om de data weer volledig terug te halen.

3.         Het kan iedereen gebeuren (Verenigde Staten)

Zelfs werknemers van Kroll Ontrack blijven niet gevrijwaard van datarampen. Na een sanitaire stop tussen twee vergaderingen door stopte een vrouwelijke werkneemster haar iPhone ‘veilig’ in haar achterzak en terwijl ze opstond om haar tas te pakken, belandde de smartphone rechtop in de toiletpot. Met de nog doorweekte telefoon in de hand meldde ze zich bij een collega van de cleanroom. Zonder vervelende vragen te stellen over de toedracht werd de dame in kwestie geholpen (discretie verzekerd). Alle persoonlijke data, inclusief de dierbare foto’s van haar dochter, persoonlijke contacten en sms-berichten werden ondanks de waterschade veiliggesteld.

2.         “Daar bij die waterkant” (IJsland)

Nog een gevalletje waterschade. Een jonge vrouw was druk met haar smartphone aan het fotograferen bij een adembenemende waterval toen ze als gevolg van een onverwachte windvlaag werd verrast door een waterhoos. Niet alleen raakte ze zelf doordrenkt van het water, ook de smartphone kwam in verdrinkingsnood. De telefoon was onbruikbaar en de opgeslagen foto’s waren onzichtbaar geworden. Na een dataherstelactie in het laboratorium kon de vrouw weer bellen en de foto’s waren allemaal nog intact.

1.         “Wie niet horen wil, moet maar voelen” (Polen)

De klant verwoordde het schoorvoetend als volgt: “Mijn laptop wilde mijn instructies niet meer opvolgen en toen raakten we in conflict, ik verloor mijn zelfbeheersing en haalde flink uit met een vlakke hand. De harde schijf van mijn laptop verloor door de klap direct het bewustzijn, daarom sta ik hier schuldbewust voor u.” De datarecoveryspecialist legde uit dat de harde schijf uit een aantal lees-en-schrijfkoppen bestaat en een aantal roterende lagen (zogenoemde platters). Door de rake klap raakte de platters zwaar beschadigd. Schrale troost: voor de driftkop was uiteindelijk toch nog 50% van zijn onmisbare data terug te halen.

Jaap-Jan Visser: “Wij blijven nationaal en internationaal hameren op de noodzaak van back-ups. Dat is de allerbeste bescherming tegen het verlies van data. Is er geen back-up gemaakt en crasht een computer of is data op een andere manier ontoegankelijk geworden, dan is er een aantal vuistregels om verdere schade te voorkomen, zoals ogenblikkelijk stoppen met werken op de computer en deze, als dat mogelijk is, direct uitzetten.”

Bron:  Kroll Ontrack

Photo: skewgee (cc)