Het is een beetje appels met peren vergelijken. Maar toch ook weer niet. Het vergelijken van de twee grooste socialmedia netwerken van de wereld als het gaat om adverteren met campagnes die een direct response doelstelling mee hebben gekregen. De Twitter-advertenties hebben als voordeel dat ze zichtbaar zijn tussen de reguliere tweets, terwijl de facebook ads meer aan de rechter buitenkant van de content op de facebook site gepositioneerd worden. Een duidelijk minder zichtbare positie. De gemiddelde CPM is ook een stuk lager bij Facebook dan dat bij Twitter advertenties. Maar wat zijn de resulaten als het gaat om CTR, CPC, en ROI?

Hieronder de resultaten van facebook vs twitter als het gaat om met advertenties met een direct response doelstelling.
en een overzicht van het bereik van deze twee socialmedia giganten.

facebook.twitter.bereik

      Direct Response Resultaten

facebook.twitter.displayperformance

Wanneer we de cijfers ontleden zijn de grootste social netwerken van dit moment geen hoogvliegers als het gaat om response doelstellingen. Beide social media netwerken lenen zich dan ook veel meer voor branding, merkadverteren, en ‘engaging’ met de doelgroep door middel van content marketing. Direct response resultaten zoals je die tegen kan komen bij adverteren via het Google Ads netwerk en in Google Search zie je hier niet terug.

En op mobiel? Twitter heeft hierbij een voordeel dat adverteren hier meer ‘organisch’ overkomt omdat de advertentie tussen alle andere update tweets komt te staan. Facebook heeft slechts 1 advertentiepositie in de facebook app ‘de app promotion ad’. Facebook kent natuurlijk wel een fantastische groei in mobiel adverteren. Maar liefst een stijging van 76% vergeleken met het vorige kwaartaal Q2 2013. Het mobile advertentie marktaandeel is nog steeds ver in het voordeel van Facebook. Maar Twitter gaat nu pas echt beginnen.

facebook twitter direct response campagnes

Wil je meer weten over de inzichten en onderbouwing van dit onderzoek klik dan hier.

Bron: wordstream.com
Photo: 15216811@N06 (cc)