Het simpelweg doorplaatsen van web of print advertenties op smartphone werkt niet. Advertenties die veel tekst bevatten leveren duidelijk slechtere resultaten op. Uit onderzoek door Jumptap blijkt dat ‘mobiele uitingen’ waarop vier of minder woorden vermeld staan gemiddeld 28% meer kliks of beter taps opleveren. Ook kleur heeft een grote invloed op de resultaten. Zo komt uit het onderzoek naar voren dat advertentie uitingen met drie kleuren of minder maar liefst 9% meer taps ontvingen vergeleken met uitingen met meer dan drie kleuren. Binnen de branche consumer electronics bleek dat uitingen met minder dan 4 woorden een 50% hogere CTR realiseerden in vergelijking met het gemiddelde. Uitingen met 5 of meer woorden levert juist een daling op ten opzichte van het gemiddelde met -12%. Snel concreet worden is dus van groot belang voor mobiele uitingen zo blijkt.

Een andere tip, die eigenlijk op alle advertenties van toepassing is, is het gebruik van personen in een advertentie. Uit analyses blijkt dat ads waarin personen voorkomen een 20% hogere CTR realiseren in vergelijking met uitingen zonder aansprekende personen.

voorbeeld mobile ad

Ook video op mobiel en tablet is erg geliefd. De mobiele video views stegen in 2012 al met 300% tegenover het jaar ervoor. Deze groei zet zich steeds verder door. Niet alleen voor de entertainment industrie en voor film trailers is video perfect inzetbaar. Ook branches als Automotive en Retail rapporteren zeer goede resultaten als het gaat om de interactie rate met video. Met bijna 29% van de automotive en 31% van de retail uitingen voorzien van video wordt maar liefst  interactie aangegaan.

We hebben het al eens over de verschillen in gebruiksmomenten van smartphones en tablets gehad. Ook de tijd van het jaar heeft duidelijk invloed op de click through en conversie ratio’s. Zo ligt in januari de CTR 19% hoger dan het gemiddelde omdat net na kerst iedereen gelukkig met zijn nieuwe gadgets zoals een ipad aan het spelen is. In juli liggen de conversie ratio’s ook weer hoger dan gemiddeld (+75%). Mensen liggen dan blijkbaar in de tuin met de tablet op schoot te shoppen vanuit de luie tuinstoel.

Bron: Jumptap

Photo: garryknight (cc)