Mobile Marketing en het behouden van loyale klanten. Elke onderneming wil het. Van nieuwe klanten loyale klanten maken. Toch besteden veel ondernemingen meer aandacht aan het acquireren van nieuwe klanten dan ervoor zorgen dat bestaande klanten vaker terugkeren. Terwijl elke marketeer onbewust of bewust weet dat het krijgen van nieuwe klanten veel meer kost dan wat de herhalingsaankopen van bestaande klanten oplevert. Binnen een mobiele app zijn er 3 belangrijke  aandachtspunten om klantenbinding te bevorderen.

1. Maak mobiele betalingen eenvoudig

Het lijkt een open deur maar is zeer essentieel. Maak het betalingsproces zo simpel mogelijk. Wanneer de kans groot is dat je klant het proces snel voltooit zonder onnodige irritatie zal dit een positieve werking hebben op herhalingsaankopen. Een voorbeeld uit Amerika. Dunkin ‘Donuts, maakt het gemakkelijk voor klanten om te betalen aan de kassa met een mobiele app. De kassamedewerker scant gewoon de QR barcode van uw telefoon, welke vervolgens tot aankoop wordt verwerkt.

dunkindonuts

Hieronder een aantal vragen om te bedenken of je de mobiele-betaling binnen je app kan verbeteren.

– Geef je de klanten een veilig gevoel binnen de app dat het betalen via een credit card 100% safe is, en is het een eenvoudig proces?
– Is het zowel snel en eenvoudig voor klanten om te betalen op het daadwerkelijke moment van aankoop?
– Kan je klant het resterende saldo snel en gemakkelijk bekijken voor bevestiging dat alles goed gegaan is?

Er is een alternatief voor de QR-code, namelijk de Near Field Communication (NFC) die volgens sommigen nog makkelijker werkt . Onlangs is hier een artikel over geschreven op frankwatching. Klik hier voor dit artikel.

2. Location based advertising

Op deze site is er al veel over geschreven. Location based advertising. Een klant die aan het shoppen is in de nabije omgeving van je winkel zal veel sneller tot koop overgaan wanneer je-hem stimuleert middels een coupon of cadeaubon dan iemand die niet zo dichtbij is. Wanneer je de app gebruiker acties toezendt is dit nog persoonlijker te maken  door dit te doen op basis van  interesses en basis van recent koopgedrag. In Nederland zijn er voorbeelden van  ´location based mobile campagnes´ van o.a. Subway en Belcompany.

location based

Wil je meer over weten location based advertising en bovenstaande campagnes? Klik dan hier voor een eerder verschenen artikel op TomorrowMobile over adverteren op basis van de locatie van de gebruiker cq klant.

3. Algehele klanttevredenheid, gebruikerservaring en beleving

Het gaat uiteraard om de algehele klantervaring die de gebuiker met z´n app heeft. Een voorbeeld. Vliegen is niet altijd een aangename ervaring. Wachttijden, vertragingen, wijziging van gates en verveling kunnen voor of tijdens de vlucht toeslaan. United Airlines maakt het haar klanten makkelijker en leuker om met behulp van een app de vluchtreis zo aangenaam mogelijk te maken. Reizigers kunnen waarschuwingen en tips krijgen over eventuele wijzigingen in het vluchtschema, een QR-code boardingpass (zie artikelfoto) om het boarden te vergemakkelijken en de app bevat zelfs een Sudoku spel dat je kunt spelen tijdens het wachten op de luchthaven. Alles om de klant het zo makkelijk en leuk mogelijk te maken.

Ons eigen KLM heeft een KLM Paspoort App waarin je een unieke korte video van je vakantie kan maken voor onvergetelijke vakantieherinneringen die je dan weer kan delen op de bekende socialmediaplatformen als YouTube en Facebook. Onvergetelijke ervaringen  bouwen, bewaren en delen.

KLM.app

Wil je  zelf weten hoe je klanten je app ervaren?

• Laat dan je gebruikers hun ervaring beoordelen.
• Maak het eenvoudig voor klanten om reviews te schrijven en te delen.
• Bied een levende tekst chat functie voor klanten om te gebruiken als ze vragen of problemen hebben.
• Voer klantonderzoeken uit.

Natuurlijk biedt het vereenvoudigen van mobiele betalingen, het verzenden van waarschuwingen en aanbiedingen, en ervoor zorgen dat je klanten genieten van hun ervaring met uw merk nog niet het gehele spectrum om van je klant loyale klanten te maken.

Zo valt nog  voor sommige producten te denken aan het bijhouden van bestellingen en leveringen, het stimuleren van het delen van positieve ervaringen door gebruikers.  Ook het bieden van beslissings en hulptools om de aanschaf te bevorderen en leuke originele winacties behoren tot de mogelijkheden en verrijking van de ervaringen die je klanten met de app hebben. Eigenlijk alles dat een fantastische gebruikerservaring oplevert en van je klant een loyale klant maakt met herhalingsaankopen en meer omzet tot gevolg.

Bron: Marketingprofs/Frankwatching/KLM

Photo: DevnerJeffrey (cc)