Vanaf vandaag publiceert SPOT iedere week een ranking van de meest populaire Nederlandse TV programma’s en -zenders op basis van het aantal tweets. Deze GfK Twitter TV Ratings laten zien over welke Nederlandse TV programma’s en zenders het meest getwitterd wordt. De GfK Twitter TV Ratings zijn vanaf nu wekelijks te vinden op de website van SPOT.

 De GfK Twitter TV Ratings laten per programma en zender zien hoeveel mensen erover getwitterd hebben. De cijfers geven inzicht in het aantal Tweets, het aantal unieke twitteraars, het aantal twitteraars dat een Tweet heeft gezien en het aantal impressies. De GfK Twitter TV Ratings bestaan uit:
– Top 20 TV programma’s waarover het meest getwitterd is
– Top 15 TV zenders met de meeste Tweets
Michel van der Voort, directeur SPOT benadrukt de functie van Twitter als aanvulling op TV kijken: “Twitter verhoogt de betrokkenheid van de TV kijker en stimuleert discussies van TV kijkers onderling. Met de wekelijkse rapportages wordt  de wederzijds versterkende werking en relatie tussen TV en Twitter nog inzichtelijker”, aldus Van der Voort.
Onderzoek relatie Twitter en TV
Door middel van een uitgebreide studie gedurende een lange periode in verschillende landen, onderzoekt GfK de relatie en afhankelijkheid tussen Twitter en het TV bereik. Voor een groot aantal TV programma’s is de relatie tussen Twitter en TV geanalyseerd. De resultaten van Deze GfK Twitter TV Study zullen binnenkort beschikbaar komen.
Bron: GfK
Photo: neccorp (cc)