Widespace, de Europese marktleider in mobile brand advertising, heeft na een succesvolle pilotfase het eerste 360-graden advertentieformaat gelanceerd. Met deze 360-graden advertenties lijkt het voor de kijkers net of zij naar een videogame of een virtual reality-scene kijken. De consument kan swipen of navigeren via een kompas om de video van alle mogelijke posities te bekijken, wat zorgt voor een betere gebruikerservaring en een langere kijktijd.
“Deze ontwikkeling opent deuren naar de nieuwe en magische 360-advertentiewereld waar de mogelijkheden eindeloos zijn”, zegt Keith Ta, Country Manager Nederland bij Widespace. “Het format verhoogt de merk engagement en -bekendheid doordat een betere klantervaring bewerkstelligd wordt. Bovendien kunnen we waardevolle, real-time inzichten verkrijgen in de voorkeuren van de kijker.”
Het 360 graden-formaat was tot op heden alleen beschikbaar voor app-omgevingen, waardoor het bereik en de impact beperkt bleven. Eind vorig jaar doorbrak Widespace deze beperkingen door het 360 graden-formaat beschikbaar te maken voor zowel app- als mobiele web-platformen.
“Dit formaat is zeer goed nieuws voor merken en uitgeverijen, omdat het veel meer creatieve mogelijkheden biedt”, vervolgt Keith Ta. “Wat zelfs nog beter nieuws is, ondanks de nieuwe en spannende beleving van het advertentieformaat, is dat de productiekosten niet veel hoger zullen zijn.”
Het aantal productiebedrijven dat 360 graden-mogelijkheden toevoegen aan hun advertentieaanbod stijgt. De eerste pilotcampagne werd opgezet voor Tjäreborg, een Finse touroperator en onderdeel van de Thomas Cook-groep:
“De campagne-resultaten van 360-video zijn veelbelovend. De interactieratio van de 360-cruisevideo was 157% hoger dan de gemiddelde interactieratio van video’s en de kijktijd van de video lag 150% boven het gemiddelde”, zegt Anu Koskinen, Marketing Manager bij Tjäreborg.
“Gedurende dit eerste pilotproject hebben we zelfs gezien dat consumenten maar liefst vijftien minuten kijken en bezig zijn met de 360-graden video, die effectief maar drie minuten duurt. Dit bewijst dat het 360 graden-formaat een geheel nieuw niveau van merkbeleving teweegbrengt”, voegt Keith Ta toe. “Wat minstens zo belangrijk is, is dat het 360 graden-formaat de mogelijkheid biedt om het gedrag van de consument die de video bekijkt, real-time te volgen. Dat is een waardevolle toevoeging aan de merkanalyse. Uiteraard is het ook mogelijk om virtual reality toe te passen in dit formaat. Dit opent nog eens een volledige nieuwe wereld van innovatieve, spannende mogelijkheden in brand storytelling.”
Klik hier voor een voorbeeld op je mobiel.