Online aankopen worden steeds vaker gedaan op mobiele apparaten. Zo heeft 24% van de Nederlandse online shoppers een aankoop gedaan via een smartphone en 22% via een tablet in de afgelopen 12 maanden. Dit laat weer zien hoe belangrijk het is om de responsiveness van websites en mobiele betaalmethodes voor winkeliers te verbeteren. Toch blijft de computer het populairste apparaat om online aankopen mee te doen (93%). Dit blijkt uit nieuw onderzoek van PayPal.

Kleding populairste online aankoop

Kleding, schoenen en accessoires is de best verkopende categorie (55% van de online shoppers heeft in de afgelopen 12 maanden een online aankoop in deze categorie gedaan), gevolgd door reis en transport (49%) en tickets voor (sport)evenementen (44%). Baby- en kinderspullen zijn het minst populair (10%), gevolgd door autoproducten (11%), verzamelobjecten, memorabilia en kunst (11%) en gezondheidsproducten (13%).

67% van de Nederlandse internetgebruikers heeft de afgelopen 12 maanden een online aankoop heeft gedaan. Meer dan een derde (37%) van hen heeft een online aankoop gedaan bij een buitenlandse retailer. Duitsland is daarbij het meest populaire land (15%), gevolgd door de Verenigde Staten (13%), het Verenigd Koninkrijk (12%) en China (12%).

De grootste reden voor het kopen van artikelen op Duitse websites is de prijs (volgens 62% van de respondenten die een aankoop heeft gedaan op een Duitse website). Nederlanders gaan naar het Verenigd Koninkrijk voor producten die niet in Nederland beschikbaar zijn (61%), en nieuwe en interessante producten zijn de voornaamste reden voor het kopen van producten uit de Verenigde Staten (volgens 51% van de mensen die aankopen hebben gedaan op Amerikaanse websites).

Nederlandse shoppers zouden meer geneigd zijn een aankoop te doen via een buitenlandse website wanneer er gratis verzending wordt aangeboden (volgens 40% van de online shoppers), gevolgd door drijfveren als veilige betaalmogelijkheden (39%) en gratis retourzending (36%). Bijna vier op de tien (39%) online shoppers vindt het niet belangrijk of een online retailer in het buitenland is gevestigd. Meer dan een derde (36%) van de online shoppers geeft de voorkeur aan grote ‘wereldwijde’ webwinkels zoals Amazon wanneer zij aankopen doen via buitenlandse websites.

De grootste drempel voor crossborder shoppen is de zorg of gekochte artikelen wel aankomen. Bijna de helft (44%) van de online shoppers die momenteel geen crossborder aankopen doet geeft dit als reden, gevolgd door hoge verzendkosten (39%) en het ontbreken van aankoopbescherming of verzekering in het geval van problemen (38%). Te hoge verzendkosten zijn tevens ook de voornaamste reden voor het afbreken van crossborder aankopen, volgens 37% van de online shoppers die een crossborder aankoop heeft afgebroken.

Bron:PayPal
Photo:curious_e(cc)