Op donderdag 19 januari 2017 organiseerden de communicatiestudenten van de Hogeschool van Amsterdam het congres ‘Great Stories, Great Change’. Communicatie-experts Monica Wigman, Annet Scheringa en Sarah Gagestein spraken tijdens het congres over Storytelling. De award voor beste verandercase ging dit jaar naar Asito.

Award voor beste verandercase
APG, Asito en Ziggo pitchten vandaag hun verandercase van 2016. Deze werden beoordeeld door drie juryleden. Asito wint het, door de studenten ontworpen, Gouden Gewei voor de beste verandercase van 2016. Bij de verandercase van Asito stond trots zijn op wat je doet centraal. Het doel was om de werknemers van Asito trots te laten zijn op het schoonmaakwerk dat zij doen.

Professionals aan het woord
Het verandercongres werd geopend door Eef Smeets en Romy Holzhauer, allebei zijn zij derdejaars communicatiestudent aan de Hogeschool van Amsterdam.

Monica Wigman trapte het programma af met haar lezing ‘Veranderen met Monica’. Tijdens deze lezing gaf zij aan hoe je storytelling zo creatief mogelijk aanpakt. Daaropvolgend sprak Annet Scheringa over storytelling en verandercommunicatie. ‘’We nemen beslissingen op basis van emotie en verhalen bevatten emotie’’, aldus Annet. Aansluitend gaf Sarah Gagestein een lezing over taal en framing. Zij vertelde hoe taal inzetbaar is in verandertrajecten.

Verrukkelijk vertellen
Op het congres werden ook diverse workshops gegeven, onder andere door Annet. De aanwezigen kregen de opdracht om een concrete gebeurtenis op te schrijven uit hun leven, werk of studie. Het moest iets zijn, waarover je zelf denkt: ‘dit is iets voor mij!’ Het doel was om de aanwezigen te laten ervaren dat verhalen verbinden. Dit kan ook toegepast worden in het bedrijfsleven. ‘’Zonder verbonden leiders, geen verbonden medewerkers. Verbinden is het sleutelwoord’’, aldus Annet.