Het indrukwekkende verhaal van de social media journey van ING Nederland richting een Social Business werd afgelopen week verteld tijdens de Social Conference. ING is naast Coolblue en KLM een van de voorlopers op het gebied van sociale media integratie in haar bedrijfsvoering. De presentatie geeft inzicht in hoe de positionering van ING op sociale media wordt ingezet en welke transitie het bedrijf de afgelopen jaren heeft doorgemaakt om een Conversation Company te worden.

Een Conversation Company werkt op structurele wijze samen met haar klanten. Er wordt niet alleen bereik en engagement opgebouwd op sociale media maar er wordt tevens gewerkt aan een structurele relatie met haar klanten. ING geeft aan dat de organisatie het fundament vormt voor een goede social media inzet, waarbij service en webcare de basis is en blijft. Een social business is in de ogen van de ING geslaagd als de organisatie wordt verbeterd door de inzichten die verkregen worden uit klantdialogen. Bovendien moet socialmedia inzet, dialogen en content klanten inspirereren om de juiste financiële keuzes te maken. Kijk daarbij verder in je organisatie voor toepassingen van social media, niet alleen op de plekken waar het wordt gemonitord of content wordt ontwikkeld aldus een ‘take away’ van de ING.

Uit een onderzoek van Social Embassy bleek in 2013 al dat ING, Coolblue en KLM de grote winnaars zijn als het gaat om een succesvolle social media strategie. KLM mocht zich als best presterende Social Media organisatie kronen van 2013 gevolgd door ING en Coolblue.  Het hoe en waarom van deze overwinning en de presentatie van dit onderzoek zijn in dit artikel terug te vinden.

Bekijk hieronder de presentatie over de ING als Social Business in onderstaande slidesharepresentatie.