Waar het aanbod impressies op tablet dit jaar een stijgende lijn vertoonde in de Exchange Barometer, zien we de laatste maanden een daling. Deze wordt onder andere veroorzaakt door de steeds belangrijker wordende rol van mobiel.

Hetzelfde beeld komt naar voren in de Shopping Index van Demandware, die al eerder signaleerde dat het smartphonegebruik zorgt voor een daling van de activiteiten op de tablet.

Mobiel de grote winnaar
Mobiel is met een aandeel van 22% de grote winnaar. Het aandeel ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar is bijna verdriedubbeld (2014: 8%). Ook desktop is een concurrent van tablet. Na een dip in augustus is het aanbod op desktop weer stijgend en ook deze stijging gaat ten koste van tablet. Tablet realiseerde afgelopen maand een aandeel van 11%, slechts 3,5% meer dan in 2014.

Aandeel desktop neemt af
Ondanks dat desktop het grootste aandeel (67%) heeft, zien we dat deze in vergelijking met afgelopen jaar is afgenomen met bijna 20%. Het totaal aanbod impressies komt in oktober op 30,7 miljard. Dit is ruim 10 miljard impressies meer dan afgelopen jaar en onderstreept de opmars van programmatic in digitale marketing nog eens.

Infographic-Grafiek-Antraciet-v5-1-NL-NEW

Bron: Mediascience