Uit de laatste Demandware Shopping Index blijk dat de ‘shopper attraction’ (het aantal online shoppers) in het tweede kwartaal van 2015 met 18 procent is gestegen ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2014. Deze groep shoppers is goed voor 84 procent van de totale groei qua ecommerce. Daarnaast blijkt dat de ‘shopper spend’ (een combinatie van bezoekersaantallen, conversieratio en bestelwaarde) met 4 procent is toegenomen, De toename van de shopper spend draagt bij aan 16 procent van de totale digitale commerciële groei. De combinatie van de indicatoren ‘shopper spend’ en ‘shopper attraction’ zorgt voor een totale digitale commerciële groei van 31 procent (index).

Start lokaal voor wereldwijd succes

De analyse van Demandware laat een duidelijke groei zien van consumenten die op hun smartphone zoeken naar artikelen, deze spullen in de digitale winkelmand leggen en de artikelen uiteindelijk ook kopen. Wereldwijd zijn smartphones dit jaar goed voor 94 procent groei qua websiteverkeer, 74 procent van de groei in het aanmaken van digitale winkelmanden en 47 procent van de bestellingtoename.

In de Benelux wordt 15 procent van alle orders vanaf een smartphone gedaan. Dit is een toename van maar liefst 101 procent ten opzichte van vorig jaar. Daarnaast wordt de tablet in de Benelux vaak gebruikt. Het aandeel aankopen vanaf een tablet is in de Benelux 19 procent. In het Verenigd Koninkrijk is dit 24 procent en dat is 7 procent hoger dan in elke andere regio. In Frankrijk (11%) en de Verenigde Staten (12%) wordt de tablet het minst vaak gebruikt voor het shoppen.

Veel online winkelmanden aangemaakt

Consumenten maken meer online winkelmanden aan dan ooit: het wereldwijde aanmaken van digitale winkelmanden steeg met 26 procent in vergelijking met vorig jaar. Smartphones zijn de grootste aanjager van deze trend. Het percentage van de shoppers die hun smartphones gebruiken om een artikel toe te voegen aan de digitale winkelmand is gestegen met 15 procent ten opzichte van vorig jaar.

Consumenten kunnen toegang krijgen tot de opgeslagen producten wanneer ze maar willen. Dit biedt kansen voor online retailers om consumenten op een later tijdstip te verleiden tot een spontane aankoop op basis van deze reeds gemaakte online winkelmanden.

Overige wereldwijde bevindingen

  • Het smartphone-gebruik zorgt voor een daling van de activiteiten op de tablet. Het sitebezoek met een tablet nam 10 procent af ten opzichte van vorig jaar en het aandeel aankopen daalde met 2 procent.
  • Er ontstaan cross-device patronen. Aankooptrajecten beginnen steeds vaker met de smartphone en eindigen met de computer. Het browsen op mobiel zorgt voor een verkeerstoename van 94 procent, terwijl 65 procent van de totale online aankopen nog steeds wordt gedaan per computer.
  • Er zijn nog steeds verschillen per besturingssysteem. Het iOS-besturingssysteem is populairder dan Android wanneer wordt gekeken naar het gebruik van smartphones en tablets. Dat gat wordt kleiner wanneer alleen naar het smartphone-gebruik wordt gekeken: iOS scoort dan slechts 15 procent hoger qua wereldwijde traffic en aankopen. De gemiddelde totale waarde van de aankoop is op iOS slechts iets hoger dan op Android: 107 dollar ten opzichte van 96 dollar. In de Benelux is dit respectievelijk 89 euro en 69 euro.
  • Wereldwijd worden spullen voor thuis het vaakst gekocht: dat aandeel is goed voor 23 procent van alle artikelen. De meeste websitebezoeken vanaf een smartphone worden gegenereerd door ‘Health en beauty’-merken (46% wereldwijd), maar dit levert wel het minst aantal aankopen op (17% van alle aankopen). Kledingmerken zagen de grootste groei in aankopen per mobiel ten opzichte van een jaar eerder: een toename van 76 procent.

“De cijfers van het tweede kwartaal van 2015 laten duidelijk zien dat smartphones steeds vaker worden gebruikt om artikelen te zoeken en kopen”, zegt Elana Anderson, SVP Worldwide Marketing bij Demandware. “Nu we richting de feestdagen gaan, is het voor retailers essentieel om ieder klantcontact te personaliseren, of dit nu via de smartphone is, online, in de fysieke winkel of op een social media-platform. Retailers die uitblinken om hun mobiele shoppers, waar ook ter wereld, gepersonaliseerde content en aanbiedingen te tonen, zullen de slag om de consument winnen.”