Korte, generieke, zoekopdrachten worden het vaakst gebruikt op zowel desktop, tablet als smartphone. Het merendeel van de respondenten (73%) zoekt op 1 of 2 woorden per zoekopdracht. Dit percentage is het hoogst op smartphones. 30% van de respondenten zoekt op 3 of meer woorden per zoekopdracht. Waar 20% van de respondenten 3 woorden op een desktop intypt en 21% dit doet op een tablet, is dit op smartphones bij nog slechts 12% van de respondenten het geval. Zo blijkt uit de vernieuwde editie van de Nationale Search Engine Monitor is uit: het onderzoek wat sinds 2002 het zoekgedrag van Nederlandse internetgebruikers in kaart brengt.

Nieuw dit jaar zijn de specifieke insights per device; hoe zoekt Nederland op desktop/laptop, tablet en smartphone? De eerste resultaten laten een verrassende prominente positie voor Startpagina als “zoekmachine” zien, terwijl het gebruik van Google.nl is afgenomen.

Meest gebruikte zoekmachine per device
Waar in voorgaande editie 93% van de respondenten Google noemde als meest gebruikte zoekmachine, loopt dit nu uiteen van 82% op desktop tot 85% op smartphone en 86% op tablet.
Ondanks deze daling is en blijft Google de absolute winnaar in zoekmachine-land, met Startpagina als runner-up. Daarnaast valt het verhoogde percentage van respondenten die geen zoekmachine gebruiken op tablet en smartphone op.

final 3 table nsems

Startpagina populair 50+ doelgroep

12% van de respondenten van 50 jaar en ouder geven aan Startpagina het meest te gebruiken als zoekmachine, terwijl Startpagina ondervertegenwoordigd is onder de hoger opgeleiden en jongeren. Deze groep van 50+ bevindt zich voornamelijk op desktop/laptop en is ondervertegenwoordigd op mobiele apparaten.

Startpagina.nl impressies in de lift
Het gebruik van Startpagina laat in de afgelopen 11 maanden een stijging zien. Opvallend is dat niet het unieke bereik is gestegen (slechts +0,85%), maar dat juist  het aantal impressies is gestegen met 6% (bron: GFK, Dutch Digital Media Measurement via Sanoma). De on- en offline campagne die Startpagina vorig jaar is gestart, lijkt hiermee zijn vruchten af te werpen.

 

Bron: iProspect

Photo: garryknight (cc)