iDEAL is, net als in 2014, het meest gebruikte betaalmiddel bij online shoppen en ziet haar aandeel stijgen naar 56%. Ook het gebruik van creditcards en PayPal neemt toe. De toename in het gebruik van deze betaalmiddelen gaat ten koste van de meer traditionele betaalwijzen, zoals machtiging en acceptgiro. Dit blijkt uit cijfers van de eCommerce Payment Monitor, het onderzoek naar betaalmethoden in Nederland dat wordt uitgevoerd door GfK, in samenwerking met iDEAL en Thuiswinkel.org. 

Van de ruim 142 miljoen online aankopen die Nederlanders in 2015 deden, zijn er 80 miljoen afgerekend met iDEAL. Dit is een groei van 22% ten opzichte van 2014 (66 miljoen). Het marktaandeel van iDEAL stijgt hiermee van 54% in 2014 naar 56% in 2015. Ook het belang van creditcards en PayPal neemt toe. Werden er in 2014 nog 13 miljoen online aankopen via creditcards betaald, in 2015 zijn dit er bijna 17 miljoen (+ 24%). De creditcard neemt hiermee 12% van alle online aankopen voor zijn rekening. PayPal is met 7 miljoen aankopen nog een kleinere speler, maar dit aantal is relatief hard gegroeid (+34%). De toename van het belang van iDEAL, creditcards en PayPal gaat vooral ten koste van de meer traditionele betaalmiddelen, zoals (papieren) machtiging en acceptgiro. Zij leveren qua marktaandeel in.

Piet Mallekoote, directeur van Betaalvereniging Nederland, verwacht dat traditionele betaalmethoden zoals acceptgiro en overboeken het steeds meer afleggen tegenover echte online betaalmiddelen: “We zijn een pilot gestart om te onderzoeken of iDEAL kan worden uitgebreid met QR-codes. Hiermee kunnen ondernemers hun klanten ook veilig en makkelijk achteraf laten betalen op het moment van afhalen of bezorgen. Daarnaast kunnen klanten sinds kort met hetzelfde online gemak als iDEAL, veilig en vertrouwd een incassomachtiging via internetbankieren afgeven.”

Online aankopen steeds vaker met de smartphone
Hoewel nog steeds ruim drie kwart van de online aankopen via een desk- of laptop plaatsvindt, groeit het aantal aankopen via de smartphone fors. In 2014 gebruikten Nederlanders bij 5,8 miljoen online aankopen hun smartphone. In 2015 is dit aantal toegenomen tot 8,9 miljoen, een stijging van 53%. Hiermee neemt het aantal online aankopen via smartphones harder toe dan de totale markt (+ 17%) en gaat inmiddels 6% van alle online aankopen via onze telefoons. Daarnaast nemen de aankoopbedragen via de smartphone ook toe (+ 13%). Gemiddeld koopt de Nederlandse consument voor € 54 per keer met zijn mobiel. Dezelfde trend is te zien bij aankopen via de tablet. Hier ligt het gemiddelde bedrag op € 96, een stijging van 14% ten opzichte van 2014. Nog steeds geldt dat de Nederlander voor duurdere aankopen eerder de desk- of laptop gebruikt. Hierbij ligt het gemiddelde bedrag namelijk op € 126. Dit bedrag ligt overigens wel 2% lager dan in het voorgaande jaar.

Tegen de verwachting in is het thuisgebruik van smartphones bij online aankopen toegenomen. Waar in het vierde kwartaal van 2014 76% aangaf dat de laatste mobiele aankoop via de smartphone thuis is gedaan, is dit in het vierde kwartaal van 2015 toegenomen tot 81%. Voor aankopen via tablets is het nog minder gebruikelijk om dit buitenshuis te doen; 95% geeft aan zijn laatste aankoop met de tablet vanaf zijn thuislocatie te hebben gedaan.

Creditcard en PayPal groot binnen media & entertainment
Het marktsegment media & entertainment is het grootst in aantal online aankopen. Dit segment bevat onder andere muziek- & videodownloads, games(computers), maar ook betaalde apps. In 2015 betreft dit 32,7 miljoen aankopen. Hoewel het aandeel iDEAL binnen deze categorie lager is dan op totaalniveau, neemt ook hier het belang van iDEAL toe (van 40% in 2014 naar 42% in 2015). Binnen deze categorie worden ook relatief veel aankopen via creditcards (19%) en PayPal (8%) gedaan.

iDEAL groot binnen food/nearfood
Een van de hardst groeiende online markten in 2015 is die van food/nearfood, waar de dagelijkse boodschappen onder vallen. Het aantal online aankopen binnen deze markt steeg afgelopen jaar met 34%. Dat is onder andere het gevolg van verschillende supermarkten die het online speelveld betraden en van de opkomst van maaltijdboxen. Qua betaalwijzen wijkt dit segment af van de totaalmarkt. Naast betalen met iDEAL (53%) wordt binnen dit segment ook veel gepind bij het bezorgen en afhalen. In totaal wordt 19% van de online foodaankopen met pin betaald, terwijl deze betaalwijze over alle markten heen slechts 3% van de online aankopen voor haar rekening neemt. Hier is de invloed van pick-up points duidelijk terug te zien.

Bron: GfK