Totale merkwaarde van ’s werelds 100 meest waardevolle merken voor het eerst meer dan $1,6 biljoen; merk Philips voor het eerst in zijn historie meer dan $10 miljard waard; een nieuw merkmanagementtijdperk is aangebroken; automerken domineren; Huawei onder de nieuwe binnenkomers en het eerste Chinese merk ooit in de lijst; Facebook grootste stijger ooit met groei in merkwaarde van 86%

Interbrand maakt bekend dat Apple het meest waardevolle merk van 2014 is. Interbrand, ’s werelds leidende merkenadviesbureau, publiceert jaarlijks het Best Global Brands rapport, waarin de merkwaarde van de 100 meest waardevolle merken ter wereld onderzocht wordt. Dit jaar heeft de lijst een recordwaarde van in totaal $1,6 biljoen, een stijging van 7% ten opzichte van het afgelopen jaar. Apple en Google zijn de eerste twee merken die een waarde van boven de $100 miljard behalen. Philips (#42; $10,3 miljard) passeert als eerste Nederlandse merk de 10-miljard dollar grens. Shell is het enige energiemerk op de ranglijst en toont een significante groei van 14% in merkwaarde. Het merk Heineken is nog steeds meer dan $4 miljard waard.

Apple blijft toonaangevend en Huawei debuteert als eerste Chinese merk ooit

Apple is met een merkwaarde van meer dan $118 miljard dollar het meest waardevolle merk ter wereld. Met een sprong van meer dan $20,5 miljard aan merkwaarde in één jaar toont het merk nogmaals aan hoe groot de rol is die het in het dagelijkse leven van consumenten veroverd heeft. Apple blijft met de lancering van nieuwe producten zoals de Apple Watch wereldwijd het nieuws domineren en heeft nieuwe experts aangetrokken om ook in de toekomst aan de hooggespannen verwachtingen van zijn doelgroepen te voldoen. Naast de aanhoudende dominantie van Apple is de opkomst van China als wereldspeler van formaat niet langer te ontkennen. “In een duidelijke evolutie van productiehaven naar broedplaats voor innovatie en commercieel succes zien wij nu voor het eerst een Chinees merk, namelijk Huawei, vertegenwoordigd in de Best Global Brands ranglijst met een merkwaarde van maar liefst $4,3 miljard”, aldus Patrick Stal, Managing Director van Interbrand Amsterdam.

Nederlandse merken

De lancering van een nieuwe merkpositionering van Philips in het najaar van 2013 is een sterk voorbeeld van een merk dat zich duidelijk nog sterker rondom zijn doelgroepen zal structureren. Patrick Stal: “Met de wereldwijde lancering van zijn vernieuwde merkidentiteit en merkstrategie heeft Philips een sterker fundament gelegd voor de consistentie, relevantie en authenticiteit van het merk voor de komende jaren”. De merkwaarde van het merk Philips stijgt dit jaar dan ook met 5% naar $10,264 miljard en is daarmee voor het eerst in zijn historie meer dan $10 miljard waard. Andere Nederlandse merken:

Shell (#65; $6,3 miljard) – stijging merkwaarde +14% en gaat van # 73 naar #65 op de ranglijst.
Heineken (#95; $4,2 miljard) – lichte daling -3% in merkwaarde en daalt 3 posities op de ranglijst.

Een nieuw merkmanagementtijdperk: The age of you

Patrick Stal: “Een nieuw tijdperk is aangebroken, waarin merkmanagement in toenemende mate gaat om het creëren van persoonlijke ervaringen door merken: ‘The age of you’. Het gaat om merken en ervaringen die rondom personen gebouwd worden en niet langer om hoe personen zich aanpassen aan een merk. Het draait om jou! We zijn niet langer op zoek naar merken met als primair doel om er ons mee te kunnen identificeren, zoals in de jaren tachtig en negentig, waarbij het vooral draaide om de zichtbaarheid van het logo en campagnes, of sterk merkgedreven ervaringen zoals in de afgelopen 10 jaar. De consument wil vandaag de dag juist ervaren welk merk zich aanpast aan ons en aansluit bij onze eigen ideeën en omgevingen. Coca-Cola met de gepersonaliseerde etiketten is een mooi eerste voorbeeld van het huidige tijdperk waarin doelgroepen een merk niet langer kiezen om wat het doet, maar om wat het voor hen doet en waarom.”

photo:mattbuchanan(cc)
b
ron:Interbrand