Een op de acht online aankopen gaat via de tablet
In Q3 2014 is één op de acht online aankopen met behulp van een tablet gedaan. Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland, dat wordt uitgevoerd door GfK en mogelijk wordt gemaakt door PostNL

Kijkend naar het aandeel van de tablet in relatie tot de online bestedingen, blijkt dat 10% van alle online bestedingen voortkomt uit een aankoop die met een tablet is gedaan. Voor het kopen van kleding en food/nearfood wordt al vaker de tablet gepakt: 14% van alle online aankopen gaat hier via de tablet. Dit is ook terug te zien in het tablet-aandeel binnen de online bestedingen aan deze categorieën. Van de online omzet aan kleding is 15% te relateren aan een aankoop via een tablet. Binnen de food/nearfood-markt ligt het aandeel van de tablet nog hoger, en is 18% van de online omzet te relateren aan een aankoop via dit device. Voor het afsluiten van een nieuwe verzekering is de tablet echter (nog) niet populair. Wanneer men online een verzekering afsluit, gebeurt dit in 7% van de gevallen met de tablet. Van de online omzet aan nieuw afgesloten verzekeringen is 3% afkomstig uit een aankoop via de tablet.

89% van de Nederlandse bevolking (15+) heeft tenminste één online aankoop gedaan
Nederlandse consumenten hebben in de eerste drie kwartalen van 2014 gezamenlijk € 9,81 miljard online besteed. Hiermee is 17% van alle bestedingen binnen de totale markt, zoals die binnen de definitie van de Thuiswinkel Markt Monitor is geformuleerd, afkomstig uit online aankopen. Tot en met september werden er in totaal 90,7 miljoen aankopen via internet gedaan, wat neerkomt op 5% van alle aankopen in Nederland.

Online bestedingen in het derde kwartaal gelijk aan het tweede kwartaal
De absolute online bestedingen van Nederlanders bedragen in het derde kwartaal € 3,02 miljard en blijven daarmee nagenoeg gelijk aan het niveau van het tweede kwartaal. Het percentage van alle consumentenbestedingen dat afkomstig is uit online aankopen ligt in het derde kwartaal (Q3) op 16,3%. Hiermee ligt het online aandeel iets hoger dan in het tweede kwartaal (Q2).

Een vergelijking tussen Q1 en Q2 laat zien dat het absolute aantal online aankopen nagenoeg gelijk bleef over de twee kwartalen, op respectievelijk 30,0 miljoen in Q1 en 30,1 miljoen in Q2. In Q3 worden er een half miljoen aankopen meer gedaan en komt het aantal internetaankopen uit op 30,6 miljoen. De online markt is hiermee verantwoordelijk voor bijna 5% van alle aankopen die binnen de totale markt zijn gedaan. Wijnand Jongen, Thuiswinkel.org: ‘We verwachten dat het vierde kwartaal, waarin ook de online Sinterklaas- en kerstaankopen van dit jaar worden meegenomen, goed is voor meer dan 31 miljoen online aankopen. Dit zal online retailers een omzet van zo’n € 3,9 miljard opleveren, waarmee de totale online omzet, dus alle online consumentenbestedingen, over heel 2014 naar verwachting uitkomt op € 13,7 miljard. Rond 23 december maakt Thuiswinkel.org in samenwerking met GfK en PostNL de kerstcijfers bekend.’

Huishoudens besteden tot en met Q3 € 453 miljoen online aan food- en nearfood-artikelen
Met ingang van Q3 2014 heeft GfK voor het FMCG panel de registratiemethode voor aankopen verbeterd. Deze verandering zorgt ervoor dat de online fast moving consumer goods (FMCG) markt nauwkeuriger in kaart wordt gebracht. Het derde kwartaal laat zien dat 2% van alle bestedingen aan food- en nearfood-artikelen afkomstig is uit online aankopen. Hoewel deze markt, kijkend naar dit percentage, nog in de kinderschoenen staat, betekent dit dat er in absolute omzet al € 153 miljoen naar het online kanaal gaat. Tot en met Q3 is er door Nederlandse huishoudens in totaal voor € 453 miljoen aan food- en nearfood-artikelen online besteld. Joop Holla, GfK: ‘De verwachting is dat de supermarkten, onder aanvoering van de recente activiteiten van Albert Heijn en Jumbo, in 2014 Q4 de achterstand op de food/nearfood-speciaalzaken gaan verkleinen. Op dit moment behalen de supermarkten 1% van hun omzet online terwijl de food/nearfood-speciaalzaken ruim boven de 5% zitten.’

photo:sergesegal(cc)

Thuiswinkel_Markt_Monitor_infographic_2014_Q3