De slimme assistent van Google spreekt vanaf vandaag ook Nederlands. Diverse grote Nederlandse bedrijven lanceren handige tool voor de assistent. Zo lanceert KLM haar nieuwste digitale service op de Google Assistent. Google heeft vandaag de Nederlandse versie van de Google Assistent geïntroduceerd, waardoor KLM-klanten nu met spraakgestuurde opdrachten in het Nederlands eenvoudig vluchten kunnen zoeken. KLM behoort tot de kopgroep van bedrijven die Nederlandstalige services en diensten biedt op dit voice platform.

De nieuwe KLM-service is sinds vandaag ook beschikbaar in het Engels. KLM is hiermee wereldwijd één van de eerste bedrijven die dienstverlening op dit stembedieningsplatform in meerdere talen aanbiedt. KLM’s slimme assistent BB, kort voor Blue Bot, helpt consumenten in de zoektocht naar een geschikte KLM-vlucht. Wanneer de gewenste vlucht gevonden is, stuurt BB de gebruiker een link, waarmee de vlucht direct kan worden geboekt op KLM.com.

“Spraaksturing gaat de wereld in rap tempo veranderen. De consument vindt en gebruikt voice-toepassingen steeds vaker in het dagelijks leven. KLM wil aanwezig zijn op de platformen waar haar klanten zijn, en dat betekent automatisch ook op een platform als de Google Assistent. Het zoeken van KLM-vluchten via spraakgestuurde opdrachten in verschillende talen is daarin een volgende strategische stap. In het belang van de KLM-passagier en in lijn met onze pioniersgeest, kijken we tegelijkertijd alweer verder naar nieuwe mogelijkheden met voice. Wij willen wereldwijd voorop blijven lopen in de online serviceverlening.” -Pieter Groeneveld, Senior Vice President Digital Air France-KLM

PostNL biedt als eerste bezorgdienst spraakgestuurde interactie in Nederland

Gebruikers van de Google Assistent kunnen nu ook antwoord krijgen van Daan, de service assistent van PostNL. De Nederlandstalige Google Assistent is vanaf vandaag beschikbaar en PostNL is ‘launching partner’. Daan geeft door middel van spraakgestuurde interactie antwoord op vragen zoals ‘Wanneer komt mijn pakket?’, ‘Waar kan ik mijn pakket versturen?’ of ‘Waar is de dichtstbijzijnde brievenbus?’. Ook laat Daan het weten als je je bezorgmoment kunt veranderen. PostNL is de eerste bezorgdienst die gekoppeld is aan de Nederlandstalige Google Assistent.

Timo Snoek, product owner chatbots bij PostNL: ‘Voor PostNL staat de klant centraal, daarom sluiten we aan op kanalen waar zij zich bevinden. Natuurlijk ook op de manier die het best bij hen past. Spraakgestuurde interactie biedt nieuwe kansen om consumenten te bereiken. Door de Nederlandstalige Google Assistent krijg je nóg makkelijker toegang tot informatie over je pakket en PostNL-locaties. Daan geeft Track&Trace-informatie over jouw zending door een koppeling met je PostNL-account. De komende maanden ontwikkelt Daan zich verder en zal hij meer en meer vragen kunnen beantwoorden.’

Met de introductie van Daan zet PostNL een eerste stap naar een groter platform voor chatbots. Chatbots ontwikkelen zich door ‘artificial intelligence’ waardoor ze in de toekomst nog meer vragen van consumenten kunnen beantwoorden. Daan is een aanvulling op de PostNL-app, website en klantenservice. Het bedrijf wil hiermee de consument nog meer controle geven over de bezorging van pakketten.

Google Assistent
Tim van de Rijdt, Product Marketing Manager, Google Nederland: ‘We vinden het fantastisch om vandaag de Nederlandse Google Assistent te kunnen introduceren. De Google Assistent staat altijd voor je klaar om te helpen in alledaagse situaties, simpelweg door een opdracht te geven of een vraag te stellen. We zijn er zeer trots op dat PostNL een Action on Google heeft ontwikkeld die meteen bij lancering van de Google Assistent beschikbaar is, zodat ze hun klanten op een nieuwe manier van dienst kunnen zijn.’ De Nederlandstalige Google Assistent wordt vanaf 26 juli uitgerold en is naar verwachting binnen enkele dagen beschikbaar voor de meeste Android- en iOS-gebruikers.