Het betaallandschap is in het eerste half jaar van 2016 niet veel veranderd ten opzichte van vorig jaar. Net als in het eerste half jaar van 2015, betalen Nederlanders hun online aankopen het vaakst met iDEAL. Het aandeel van iDEAL blijft stabiel op 56%. De acceptgiro verliest verder aan terrein, terwijl AfterPay haar aandeel bovengemiddeld ziet stijgen. Dit blijkt uit cijfers van de eCommerce Payment Monitor, het onderzoek naar betaalmethoden in Nederland dat wordt uitgevoerd door GfK, in samenwerking met iDEAL en Thuiswinkel.org.

iDEAL versterkt haar positie binnen mobiel betalen
De groei van online aankopen via de smartphone zet zich in het eerste half jaar van 2016 door. Waar in de eerste helft van 2015 3,77 miljoen aankopen via de smartphone werden gedaan, zijn dat er in de eerste helft van 2016 6,25 miljoen (+66%). 8% van alle online aankopen gaat hiermee nu via de smartphone. Van deze aankopen worden er 2,66 miljoen met iDEAL betaald. iDEAL versterkt hiermee haar positie op het gebied van mobiel betalen en ziet haar aandeel stijgen van 35% in het eerste half jaar van 2015 naar 43% in het eerste half jaar van 2016. Het betalen van mobiele aankopen via creditcard wordt minder vaak toegepast. 18% van de mobiele aankopen in het eerste half jaar wordt met creditcard betaald (was 25% in het 1e half jaar van 2015).

Bron: GfK.nl