De penetratie van smartphones groeit nog altijd snel in Nederland. Het afgelopen jaar is er sprake geweest van een groei met negen procentpunten. Onder senioren (65-80 jaar) overschreed de penetratie de grens van 50 procent. Dat blijkt uit het ‘Dutch Smartphone User’ rapport van onderzoeksbureau Telecompaper over het eerste kwartaal van 2015. In het rapport staat verder dat het aandeel van de iPhone van Apple gegroeid is. Ook groeit de populariteit van activiteiten op de smartphone waarvoor (mobiel) internet nodig is.

In het eerste kwartaal van 2015 bleek 81 procent van de Nederlandse bevolking te beschikken over een smartphone, negen procentpunt meer dan in het eerste kwartaal van 2014 (72%). De groei komt vooral voor rekening van leeftijdsgroepen boven de 50 jaar (50-64 en 65-80), zo blijkt uit het smartphonerapport van Telecompaper.

Onder beide leeftijdsgroepen bedroeg de groei het afgelopen jaar meer dan 10 procent. Inmiddels heeft 54 procent van de 65-plussers een smartphone, tegen 40 procent in Q1 van 2014. Vanwege de al hoge penetratie van smartphones onder Nederlanders van 12-30 jaar (meer dan 95%), was de groei hier het afgelopen jaar gering.

Apple, Samsung domineren smartphone-markt

Het aandeel van de iPhone van Apple op de smartphone-markt groeide verder het afgelopen jaar. Het eerste kwartaal van 2015 was Apple goed voor 25 procent marktaandeel. Samsung domineert de smartphone-markt nog altijd met een marktaandeel van 47 procent. Samen zijn de twee merken goed voor meer dan 70 procent van de Nederlandse smartphone-markt.

Sony, LG, Huawei en HTC volgen met een gecombineerd marktaandeel van 19 procent. De resterende negen procent is verdeeld over kleinere merken zoals Nokia, BlackBerry, Alcatel en Huawei-merk Honor.

Foto’s maken, sms’en meest populaire activiteiten

Uit het smartphone-rapport blijkt verder dat het nemen van foto’s en het versturen van een sms de meest populaire activiteiten blijven onder smartphone-gebruikers. De populariteit van activiteiten waarvoor een internet-/dataverbinding nodig is, neemt echter toe. Onder de meest genoemde activiteiten vallen het versturen en ontvangen van mail, chatten en instant messaging, mobiel bankieren en navigeren. Met name onder iPhone-gebruikers zijn deze activiteiten zeer populair. Nokia-smartphonegebruikers blijven hier ver bij achter.

Het belang van internet als verkoopkanaal in de smartphone-markt toont diverse trends. Zo laat het rapport zien dat pakketverkoop (sim plus smartphone) en smartphones apart bijna de helft van de tijd online gekocht worden. Bij het apart kopen van smartphones is een positieve trend te zien. Bij pakketten is er een neergaande lijn, met een daling van zes procentpunten het afgelopen jaar. Voor feature phones blijven fysieke winkels het belangrijkste verkoopkanaal, met een groeiende populariteit het afgelopen jaar.

Het halfjaarlijkse Dutch Smartphone User rapport is gebaseerd op antwoorden van 12.000 respondenten uit het Telecompaper Consumer Panel uit de periode januari-maart 2015. Het rapport kijkt onder meer naar smartphone-penetratie en aankoopkanalen.